לתרומות לחץ כאן

תבנית בשרית שהניחו עליה פיצה רותחת

הוצאתי פיצה מהתנור ועם הניר אפייה הנחתי על תבנית בשרית(לא בן יומו)
(התבנית מקורית של חברת delonghi)
שאלתי מה דין התבנית? האם צריך/אפשר להגעילה?

תשובה:

שלום רב.

כיון שהתבנית אינה בת יומה, הפיצה היתה מותרת באכילה, ואת התבנית יש ללבן בתנור במשך שעה על החום הגבוה, ניתן גם להגעילה ג' פעמים.

מקורות:

כמו שכתב בפ"ת סי' קכ"א סק"ז לענין מחבת חלבית שאינה בת יומה שטיגנו בה בשר. וספר הכשרות פרק א' סעיף ל"ז.

ואף שאין בפיצה רוטב, אך כיון שהיא שיש בה ריכוז גבוה של שמנונית נחשבת לשמן כמבואר בסי' ק"ה סעיף ז' שאוסר אף מן הצד, וביד יהודה שם ס"ק ל"ו דחה דברי החוות דעת שהתיר גם באיסור שמן ופסק כהט"ז האוסר.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לכבוד הרב
    אין עמדי ספרים כרגע אך למיטב זכרוני הדין שדבר שבלע ביבש צריך ליבון חמור זה רק כאשר הוא בלע כשהאור מהלך תחתיו. במקרה האמור היה מקום להתיר את התבנית ללא הכשרה כלל משום שמדובר על כלי שני אך כיון שאנו מחמירים לכתחילה שדבר גוש הוא ככלי ראשון ממילא יש להכשיר אך פשיטא שלעניין זה די בהגעלה.

  2. אכן די בהגעלה, אך הליבון שכתבנו בתשובה אינו ליבון חמור, באש ממש אלא בחום התנור, ובדרך כלל טכנית קל יותר לעשות כך מאשר להגעיל את התבנית.

  3. מלשון השאלה משמע שלא היה שום מגע בין הפיצה לבין התבנית, וכל המגע היה עם נייר האפייה, כך שצ"ע למה בכלל צריך הגעלה או ליבון?

  4. יש לחשוש שעבר טעם של הפיצה דרך הנייר אפיה לתבנית הבשרית כיון שהנייר אפיה אינו נחשב מפסיק ופעמים אף ניכר שמנונית בעין תחת נייר האפיה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל