לתרומות לחץ כאן

בצל שנחתך בסכין חלבית ועורבב בכף בשרית

חיתוך בצל עם סכין חלבי, וזרקתי הבצל לסיר חלבי על האש עם קצת שמן וירקות, אחר קצת (1minute )זמן, בחשתי את הסיר במזלג בשרי, לשיטת בית מאיר: האם מקום להתיר את הכלים ואוכל או לא?

תשובה:

שלום רב.

אם המזלג לא היה בן יומו, התבשיל והכלים מותרים, והמזלג צריך הגעלה. אם המזלג היה בן יומו אם היה בתבשיל פי שישים כנגד החלב שנתחב מן הכף לתוך הסיר, התבשיל והסיר מותרים והמזלג צריך הגעלה, אם לא היה פי שישים התבשיל והסיר אסורים. ויש מקילים בכל זה כיון שאין החריף דינו כחלבי ממש אלא כבלוע בו חלב.

מקורות:

מכיון שדנים על בצל שנחתך בסכין חלבי כחלבי כמבואר בשולחן ערוך סי' צ"ו ס"א וב', ובמקום שתחב כף לתבשיל שאינו בן מינו של הכף דינו מבואר בשולחן ערוך יו"ד סי' צ"ד סעיף ג' וד' כפי שכתבנו. ור' גם בחכמת אדם מט,י שכתב שאם חתך דברים חריפים בסכין של חלב וחזר ודך אותם במדוכה זו הרי נבלע בו בשר וחלב וצריך להגעילו, והיינו שדנים על הדבר החריף ממש כדין דבר חלבי. אמנם עי' דרכי תשובה סי' צ"ו ס"ק ס"א בשם האבן העוזר במה שכתב בזה.

ולענין אם מותר לאכול בצל זה תוך שש שעות לאכילת בשר, ר' פמ"ג או"ח תצ"ד א"א סק"ו שיש להחמיר ולא לאכלו, אף שדבר חריף שנחתך בסכין בשרית מותר לאכול אחריו חלבי כמו שכתבו רע"א סי' פ"ט על הש"ך ס"ק י"ט והבית מאיר שם, אמנם בדרכ"ת יו"ד פט,מב מביא דעות המקילים אף באכילת החריף שנחתך בסכין חלבי לאחר אכילת בשר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל