לתרומות לחץ כאן

איסורים בימי בין המצרים

פרק ה

ברכת שהחיינו

א)                 טוב להיזהר מלומר ברכת שהחיינו בבין המצרים, בין על פרי חדש ובין על מלבוש חדש.

ב)                  מן הדין מותר לברך שהחיינו בשבתות שבבין המצרים, אולם כתבו הפוסקים בשם האריז"ל שאף בשבת יש להימנע מלברך שהחיינו.

ג)                   לנוהגים לברך בשבתות שבבין המצרים ברכת שהחיינו יכולים לברך גם בראש חודש וכן בשבת שבתוך תשעת הימים.

ד)                  אם חושש שלא ימצא פרי כזה לאחר תשעה באב, או שיש חשש שיתקלקל טעם הפרי, ולא ימצא אחר כך פרי נאה כמותו, מותר לברך בימי בין המצרים ונשכר מצות הברכה.

ה)                  המקיים מצות ברית מילה, שנהגו בארץ ישראל בכל ברית מילה לומר שהחיינו בשעת המצוה, וכן המקיים מצות פדיון הבן, יברך שהחיינו ולא יחמיץ המצוה, וכן הקונה תפילין חדשות במקום שנהגו לברך.

ו)                    לכתחילה אין לקנות "טלית גדול" חדשה, כיון שמברכים עליה שהחיינו.

ז)                   גר שטבל לגרותו בשלשת השבועות מברך שהחיינו.

ח)                   בירך ברכת הפרי על פרי אחר וכעת פטור מלברך על הפרי החדש ברכת הפירות יש שהורה שיאכלנו בלא ברכת שהחיינו.

ט)                 גם הנוהגים לברך ברכת שהחיינו בשבתות שבבין המצרים, יש שכתבו שיש להחמיר שלא ללבוש גם בשבת בגד חדש, ויש שחילקו בין לפני ראש חודש אב שמותר, לבין אחר ראש חודש שאין לחדש בגד חדש לכל הדיעות.

י)                    הנוהג ללבוש גם בגד חדש בשבת, יכול ללובשו אף אם יוצא לבית הכנסת לתפילת מנחה קודם שקיעת החמה של ערב שבת, ויברך ברכת שהחיינו אחר שקיעת החמה ((נראה פשוט שכל עוד שלא קיבל על עצמו שבת שאין לברך שהחיינו אע"ג שלבישת הבגד הוא לכבוד שבת מ"מ עדיין  זמן פורענות הוא ואיך יאמר שהחיינו לזמן הזה ומאחר ומבואר בפוסקים (עי' סדר ברכת הנהנין להשו"ע הרב פי"ב ס"ד) שכל כמה שלובש הבגד החדש ולא פגה שמחתו יכול עדיין לברך עליו שהחיינו ועל כן יכול לברך לאחר שקיעת החמה. ועי' תשובת ריב"א (אונגר) ח"א סי' כ"ד .)). ואם קיבל על עצמו שבת מבעוד יום יכול לברך כבר מאז ברכת שהחיינו.

יא)               חולה הנזקק לאכילת פרי חדש בימי בין המצרים, וכן אשה מעוברת שמתאוית לפרי חדש וסכנה לה אם לא תאכלהו, יכולים לאכל פרי חדש. ונחלקו הפוסקים אם יש לברך במקרה זה שהחיינו או לא, והמיקל יש לו על מי לסמוך.

יב)                מי שבירך בטעות ברכת הפרי על פרי חדש, ונזכר שעתה הם ימי בין המצרים, יכול לברך ברכת שהחיינו.

יג)                 אדם שיש לו ספק אם יהיה לו פרי חדש לאחר תשעה באב נראה דיש להקל ויוכל לאכל ולברך עליו.

יד)                מותר לבעל משפחה, לקנות רכב בבין המצרים (עד ראש חודש אב), אך אם אינו בעל משפחה, אין לעשות כן בימי בין המצרים – אם עושה זאת שלא לצורך פרנסה. וכמו כן, בכל דבר חשוב כשקונה לו ולמשפחתו מותר לקנות עד ראש חודש אב ((ומראש חודש אב ואילך הוא בכלל דין ממעטין במשא ומתן של שמחה עי' בדיני תשעת הימים.)), ואם קונה רק לעצמו – אסור ((אין איסור רק באמירת שהחיינו בימים אלו וע"כ הקונה כלים חדשים שחייב בברכת שהחיינו אסור לקנותם בימי בין המצרים ואולם כשקונה לו ולמשפחתו הרי אין מברך שהחיינו אלא הטוב והמטיב וע"ז לא גזרו כמ"ש שע"ת סקי"ז. וכ"כ בשו"ת אגרות משה או"ח ח"ג סי' פ. (אמנם בשו"ת הלכות קטנות ח"ב סי' קע"ה כתב דברכת הטוב והמטיב במקום שהחיינו היא והחמיר אף בשינוי יין שדינו בהטוב והמטיב ומסתימת השו"ע לא משמע כן אלא כנ"ל בשם השע"ת. ועי' ספר המכונית והלכותיה סי' ד' אות א' שכתב שיש שנהגו שלא לומר שהחיינו בקנית כלים חדשים ע"ש וכן במכונית וכד' וע"כ בכה"ג אין איסור בקנית מכונית בבין המצרים ע"ש בארוכה בהערה שם.)).

טו)               מותר לקנות רכב או כלים חדשים לעסק פרטי שבבעלותו. ואף אם רק הוא משתמש בזה לעצמו כגון משאית טרקטור וכד', ואין בני משפחתו משתמשים בו, ויברך עליהם ברכת שהחיינו לאחר תשעה באב.

טז)              יש שכתבו שאף שמן הדין אין איסור בקנית דירה חדשה, בכל זאת יש להמנע מקנית דירה חדשה בימים אלו, אך לחפש דירה ולהתעסק במציאתה על ידי ביקור בדירות וכד', לא נהגו להימנע בזה ((עי' שו"ת אבני צדק יו"ד סי' מ"ד לגבי ימי הספירה וכ"ש לימי בין המצרים, ובס' טעמא דקרא וכן בארח"ר ח"ב הביא בשם החזו"א שיש להימנע מעיסוק בחיפוש אחר דירה אולם למעשה לא נהגו להימנע מחיפוש דירה שבדרך כלל זה נעשה לצורך גדול ולא גרע מתשעת הימים שמותר לבנות בית אם אינו לצורך הרווחה ויתכן שהחזו"א ג"כ לא מיירי אלא בדירה להרווחה אך גם בזה לא שמענו שהקפיד. ואמנם נמנעים מלחתום חוזה ומלעבור דירה בימים אלו אך לא בחתימת זכרון דברים וכד' (ויש בזה כעין שמא יקדמנו אחר דהרי אמרו בית פלוני לפלוני (מו"ק יח: וסוטה ב.) ואעפ"כ אמרו שם דחיישינן שמא יקדמנו אחר ברחמים (לענין זיווג וא"כ הו"ה בבית) וא"כ שפיר דמי לעשית תנאים ואירוסין בימי בין המצרים דשרי ודו"ק.)).

יז)                 אדם שאין לו דירה משלו, וצריך לקנות דירה כדי להתגורר בה, אינו צריך להימנע מקנית דירה, ולא יחשוש. וכן הצריך לשכור דירה בדחיפות. וכמו כן אלו שמתחתנים מיד לאחר תשעה באב ולא מצאו דירה עד י"ז בתמוז, יכולים לשכור ולקנות בימי בין המצרים ואף בתשעת הימים (וכפי שיתבאר בדיני תשעת הימים).

יח)               אף על פי שהותר לברך שהחיינו בעשיית מצוה חדשה כברית מילה ופדיון הבן, מכל מקום אין להם ללבוש בגד חדש לכבוד המצוה ולברך עליו שהחיינו, וכן אין להביא פרי חדש לסעודה ולברך עליו.

אולם יכול ללבוש בגד חדש (עד ראש חודש אב) וכן להניח לפניו את הפרי בשעת המצוה עצמה סמוך לברכת שהחיינו על המצוה ולכוין עליו בברכתו.

יט)               מי שנולדו לו תאומים ומל אותם בזמן אחד, וחושש לשיטות שצריך לברך שהחיינו על הברית של השני, מותר לו לקחת בגד או פרי חדש וללובשו או להניח הפרי לפניו בשעת המצוה, ויכוין הן על המצוה והן על הפרי ((הנה בזה היה מקום עיון לע"ד כיון דדין זה דברכת שהחיינו כשאין הפסק בין מעשה ברית אחת לשניה הוא במחל' הפוסקים וע"כ נהגו ללבוש בגד חדש או להביא פרי חדש בברית השניה ויל"ע בימי בין המצרים אי אריך למיעבד הכי ולכא' נראה דכיון דעיקר כוונתו הוא לצורך המצוה שיש להקל ולדינא צ"ע.)).

הצטרף לדיון

11 תגובות

  1. למנהג האשכנזים יש בזה מחלוקת. הפרי מגדים (סי' תקנא א"א ס"ק יד) כתב שלדעת הרמ"א שאין מסתפרים מי"ז בתמוז מותר להסתפר לכבוד שבת. ובכף החיים שם הביא שלדעת הרמ"א אסור. ומנהג היום שאסור להסתפר מי"ז בתמוז כולל לכבוד שבת. ולדעת הספרדים ודאי שמותר.

    שיהיה הרבה מזל טוב

  2. שירי דבקות זה לא מתיר, שירה ווקאלית יש שהתירו, אבל המחמיר תבוא עליו הברכה, זה נשמע כמעט אותו דבר ובעצם עוקר מהתקנה את תוכנה…

  3. הכוונה של שירי דבקות, שאינם קצביים, אלא שקטים, וכמו שמובא כאן באתר הפסק לגבי ימי ספירת העומר כדלהלן:
    ג] שירה ווקאלית, בלי מוזיקה, תיאסר להתרומת הדשן וסיעתו, ותיאסר להאגרות משה והציץ אליעזר במקום שמדובר בשירה קצבית וסוחפת לריקוד ומחול. בשירה שקטה, שאינה מביאה לריקוד, לא מצאנו שום הכרע גם בדבריהם שהדבר ייאסר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל