לתרומות לחץ כאן

איסורים בימי בין המצרים

פרק ג

דיני שמחות של מצוה עד ראש חודש אב

א)                 נהגו שלא נושאים נשים מי"ז בתמוז עד לאחר ט' באב, והנושא אשה בימים אלו אינו רואה סימן ברכה.

ב)                  העורכים נישואין ביום ט"ז בתמוז, יש להם להקפיד לעשות זאת קודם בין השמשות, ויסיימו את עריכת החופה עד שקיעת החמה.

ג)                   יש מבני ספרד שנהגו לישא אשה עד ראש חודש אב, אך רבים מהם נמנעו מכך כיון שאין זה זמן של סימן ברכה.

ד)                  אסור לעשות נישואין אפילו בלא ריקודין ומחולות ואף בזיווג שני כאלמן הנושא אלמנה וכד'.

ה)                  להחזיר את גרושתו מותר, ויש מקום להקל במקום הצורך, אפילו אחר ראש חודש אב.

ו)                    מותר להשתדך בשלשת השבועות, אך אין לעשות סעודת שידוכין, וכן אין לעשות בשעת השידוכין ריקודין ומחולות, וכן אין משמיעין בהם זמר מכלי נגינה.

ז)                   אפילו שכתבו את התנאים ביום שישי אסור לעשות סעודה לכבוד זה בשבת, וכן אלו שאין נוהגין בכתיבת תנאים אך עושים סעודה לכבוד קישור הצדדים (וכנהוג בין בני ספרד) יש לאסור לעשות זאת גם בשבת.

ח)                  מותר לכבד במיני מתיקה ומגדים, וכן מותר לשורר בפה.

ט)                 מותר לערוך שמחת שבע ברכות לחתן וכלה שהתחתנו קודם י"ז בתמוז, אך אין לערוך זאת עם כלי נגינה ובמקום שנהגו להקל יש להם על מי שיסמכו, ובמקומותינו שברוב המקרים לא מביאים כלי זמר לסעודת שבע ברכות אין להקל בבין המצרים כלל. והמיקל לשמוע שירים מטייפ וכד' יש לו על מי שיסמוך.

י)                    שמחת ברית מילה וכן פדיון הבן עד ראש חודש, מותר לערוך כבכל ימות השנה, ואין הגבלה בין במיני האכילה ובין בהזמנת הציבור, אך אין להביא כלי זמר לסעודה וכן אין לעשות ריקודין ומחולות.

יא)               מותר לערוך שמחת בר מצוה כבכל ימות השנה, אולם אין להשמיע בהם שירה מכלי נגינה וישמחו בשירה בפה.

יב)                מותר לערוך סעודת חנוכת הבית בבין המצרים אם נכנסו באותו יום לדירה החדשה, וכן הנוהגים לערוך חנוכת הבית בדירה שכורה, אך לא יעשוה בריקודין ומחולות, ושירה בפה יש להקל, ויש לדרוש בדברי תורה וכד' בזמן חנוכת הבית.

יג)                 סיום מסכת מותר לעשותה עד ראש חודש עם שירה, ובפרט ששרים לכבודה של תורה. ואין לעשותה עם כלי נגינה, אך אפשר לעשות בריקודין לשמחה של תורה, ובלבד שלא ימהר או יאחר את גמר הסיום כדי לערוך דווקא בימים אלו (ואם מיהר מותר לעשות סעודה אך בלא ריקודין וכד').

יד)                מותר למי שמחמיר שלא לעשות נישואין בשלשת השבועות, להשתתף בשמחה של מי שאינו מקפיד על כך, ויש שכתבו שצריך לצאת בשעת הריקודין ממקום השמחה, ויש מקילין בזה.

הצטרף לדיון

11 תגובות

  1. למנהג האשכנזים יש בזה מחלוקת. הפרי מגדים (סי' תקנא א"א ס"ק יד) כתב שלדעת הרמ"א שאין מסתפרים מי"ז בתמוז מותר להסתפר לכבוד שבת. ובכף החיים שם הביא שלדעת הרמ"א אסור. ומנהג היום שאסור להסתפר מי"ז בתמוז כולל לכבוד שבת. ולדעת הספרדים ודאי שמותר.

    שיהיה הרבה מזל טוב

  2. שירי דבקות זה לא מתיר, שירה ווקאלית יש שהתירו, אבל המחמיר תבוא עליו הברכה, זה נשמע כמעט אותו דבר ובעצם עוקר מהתקנה את תוכנה…

  3. הכוונה של שירי דבקות, שאינם קצביים, אלא שקטים, וכמו שמובא כאן באתר הפסק לגבי ימי ספירת העומר כדלהלן:
    ג] שירה ווקאלית, בלי מוזיקה, תיאסר להתרומת הדשן וסיעתו, ותיאסר להאגרות משה והציץ אליעזר במקום שמדובר בשירה קצבית וסוחפת לריקוד ומחול. בשירה שקטה, שאינה מביאה לריקוד, לא מצאנו שום הכרע גם בדבריהם שהדבר ייאסר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל