לתרומות לחץ כאן

מעשר כספים, לשכר לימוד – ועוד כמה הלכות בעניין

שלום רב!
1. נשאלתי לגבי מעשר כספים האם ניתן להפריש למוסדות לימוד של הילדים בתור שכר לימוד?

2. כמו"כ האם מה שעושים כיום חלק מהארגונים והעמותות שמנקים את המעשרות משכר העובד לטובת המודות נחשב כמעשר?

3. והאם אדם יכול לתרום כסף או לקנות משחקים לגן ילדים מכספי מעשר?
תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

1. שכר לימוד גם של הבנים וגם של הבנות אי אפשר לשלם מכספי מעשרות. וכפי שמבואר במקורות. [ועיין במקורות שבבנים גדולים שלמדו הרבה ושוב אין האב חייב ללמדם, אפשר לשלם את השכר לימוד שלהם מכספי מעשרות].

2. כפי שאני מבין מפרישים מהמשכורת סכום מסויים של כסף עבור צדקה, ואם האדם יתבע בבית דין לעבודה שהמעביד לו יוריד לו את הסכום הזה, הוא יוכל לכפות על המעביד לשלם לו משכורת מלאה, ובאופן כזה ברור שהכסף הזה שהוא מפריש נחשב כנתינת צדקה ואפשר לנכות את זה מכספי המעשר, (כמובן שצריך שיהיה ברור שהכסף אכן הולך לעמותה שאפשר לתרום לה מכספי מעשרות.

3. אינני מבין איזה צדקה יש בנתינת צעצועים לגן ילדים, האם מדובר כאן באיזה גן מיוחד שאין להם תקציבים ואין להורים כסף לשלם? ואם לא וודאי שאין שום היתר לתת להם צעצועים מכספי מעשר.

מקורות

1. מכיון שאבא חייב ללמד את בנו תורה, אינו יכול לפרוע את השכר מדמי מעשרות, וכפי שמבואר בספר אהבת חסד פרק י"ט ובאגרות משה יו"ד ח"ב סימן קי"ג, ועיין בשו"ע הרב הלכות תלמוד תורה פ"א סעיף ו' שלדעתו אבא חייב לשכור מלמד שילמד את בנו להבין היטב בתלמוד ברוב המקומות גם בהלכות וסוגיות העמוקות עם רוב הפוסקים ראשונים ואחרונים ויעמידנו על עיון בהלכה למעשה שיוכל לעיין בעצמו ללמוד ולהבין ולהורות כל הלכה למעשה מתוך עיון בתלמוד ופוסקים ראשונים ואחרונים. ולפי זה נמצא שעד שהבן מגיע לדרגה זו, האב אינו יכול לנכות את השכר לימוד מדמי מעשרות, אבל כשמגיע לגיל שכבר יודע ללמוד לבד, יכול לשלם עבור שכירות הרב גם מדמי מעשרות.

ולעניין חינוך הבנות עיין באגרות משה [שם] שכתב שמאחר ואם לא יתחנכו בבית ספר שיש בו חינוך לתורה ויראת שמים, בסופו של דבר היא תצטרך ללמוד בבית ספר ממשלתי שיקלקל אותה ויוריד אותה מדרך התורה לכן חובה מוטלת על האב לשלוח את ביתו לבית יעקב שמחנכים בו לתורה ויראת שמים, ומאחר וחובה היא אי אפשר לנכות את השכר מכספי מעשרות. וכן כתב בשו"ת זקן אהרון ח"ב יו"ד סימן ס"ו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל