לתרומות לחץ כאן

ק"ש שחרית בזמנה כשהלך לישון מאוחר

השאלה היא על מצוות קריאת שמע שחרית .

א. קודם כל , זה מוזר לדעתי שאפשר לקיים מצוות שמע כל הלילה בעוד שביום יש הגבלה עד 3 או 4 שעות בלבד . למה זה ככה ?

ב. ועתה לעצם השאלה – אם מישהו הולך לישון בסוף הלילה . אז זה ברור שהוא לא יוכל לקום בבוקר בזמן כדי לקיים מצוות שמע בזמן . עכשיו השאלה היא האם הוא יקבל עונש שלא קיים את המצווה בזמן או שהוא רק הפסיד את שכר המצווה ? לדעתי הפסד שכר המצווה זה כבר העונש ולא צריך עוד . אני רוצה לדעת מה כתוב במקורות מה הדין של מי שקם מאוחר כי הלך לישון מאוחר ?
האם יש לו דין של אנוס ?

ג. וכן עוד שאלה – האם הוא חייב להתפלל מנחה פעמיים או שלא ?
ד. בתקופה הנוכחית שיש חשמל ויש אור גם בלילה וכמובן שלפעמים יש סיבות ונסיבות שמישהו הולך לישון בסוף הלילה – האם הוא צריך לצער עצמו ולאנוס את עצמו לקום בזמן כדי להתפלל בזמן ? לדעתי זה לא יאה להתפלל עייף ורדום לפני פטרונו של העולם .

אשמח לקבל תשובה ומקורות . תזכו להגדיל תורה ולהאדירה

תשובה:

א. המקור לשינוי בין זמן קריאת שמע של יום לזמנה בלילה למדו חז"ל מהמילים "בשכבך ובקומך" וכלפי הלילה כיון שיש זמנים שונים של שכיבה אצל בני אדם למדו חז"ל שכל הלילה זמנה, מה שאין כן זמן הקימה ביום הוא אוניברסלי שהוא רק בבוקר.

ב. אדם שהלך לישון בזמן לפני הבוקר [דהיינו לפני חצי שעה שקודם עלות השחר] ולא קם ולא דאג מלפני כן שיעירו אותו נחשב לאנוס, כמובן אם ידוע לו שאינו יכול לקום בשעה כזו ולא דאג שאדם אחר יעיר אותו אינו אנוס, וממילא יש לו עונש של ביטול מצות עשה.

ג. אדם שהלך לישון בזמן [דהיינו לפני עלות השחר, כנ"ל] והתעורר רק לאחר חצות היום, חייב להתפלל פעמיים תפילת מנחה, וכמו כן עליו לומר גם קריאת שמע כדי לקבל על עצמו עול מלכות שמים, אם כי שביטל מצות עשה של קריאת שמע, וכן כדי לקרוא פרשת ציצית שמוזכר בה יציאת מצרים שחובת זכירתה היא כל יום.

ד. ודאי צריך לאנוס את עצמו לקום לקרוא קריאת שמע ולהתפלל בזמן, וכמובן צריך לעמוד בתפילה כפי שעומד בפני המלך, אם היה צריך להגיע לפגישה חשובה עם ראש הממשלה או לחילופין עם פקיד מס הכנסה, הוא לא היה לא מנומנם ולא רדום, הכל תלוי ב"קבלת עול מלכות שמים".

מקורות:

א. מסכת ברכות פרק א משנה ג.

ב. אשי ישראל (פרק יג סעיף לא) ובהערה שם מדברי הפוסקים.

ג. מגן אברהם סי' ע ס"ק ה, ובמשנ"ב סי' נח ס"ק כז

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל