לתרומות לחץ כאן

מעשר כספים במצב כלכלי דחוק

כבוד הרב שלום,
ברצוני לשאול לגבי מעשר כספים. בעלי חייל בסדיר, אני סטודנטית ואנו הורים לילד.
שאלתי היא האם מחוייבים אנו במעשר כספים מן המשכורת הצבאית, כאשר לעיתים גם ללא מתן המעשר אנו נשארים בסוף החודש ללא פרוטה

תשובה

אם האורח חיים שלכם הוא רגיל לסגנון החיים של החברה בו אתם חיים, ואינכם מבזבזים כסף מיותר על דברים שהם מותרות, ובכל זאת קשה לכם לגמור את החודש, אינכם חייבים במעשר כספים.

אמנם חיוב צדקה יש לכל אחד ואחד אפילו לעניים, ולכן אף שאין חיוב לתת עשירית מהרווחים לצדקה, מכל מקום צריך לתת מעט צדקה, וכל אחד יודע מהו השיעור שהוא יכול לעמוד בו, [ושיעור המינימום שצריך לתת כדי לקיים מצות צדקה, כתב השולחן ערוך שהוא שלישית השקל בשנה, ואין הכוונה לחצי שקל מהשקלים שלנו, אלא זהו שיעור לפי המחיר של הכסף, ואיני יודע את הסכום המדוייק של חצי שקל היום, אמנם אדם שנותן מעט צדקה כל יום במשך כל השנה ודאי יגיע לסכום זה].

עוד יש לציין שכדאי תמיד לזכור את דברי הרמב"ם שאין אדם נעשה עני מהצדקה שהוא נותן, ואנשים מחפשים כל  מיני סגולות לפרנסה, וצריך לדעת שנתינת צדקה היא סגולה הרבה יותר טובה מכל הסגולות האחרות.

תבורכו מפי עליון, ותזכו לשפע של פרנסה וכלכלה.

מקורות

עיין רמ"א יו"ד סימן רנ"א ס"ג, ועיין בערוה"ש בסעיף ה' שם,

ועיין בשו"ת אגרות משה יו"ד ח"ב סימן קי"ג שמי שמרויח פחות מכדי הוצאתו פטור ממעשר דפרנסת עצמו קודם לכל אדם כדאיתא ברמ"א סימן רנ"א סעיף ג' והוא למעלה יתירא ומדת חסידות ליתן המעשר לצדקה, ולדחוק בהוצאת בני ביתו ודאי אין להחמיר בזה עכ"ד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל