שלום כבוד הרב
בנושא ריבית:
אם ראובן מבקש משמעון שיקנה לו בקבוק שמן זית
בעת הבקשה מחיר בקבוק 40 ש"ח
בעת שקנה שמעון בפועל את השמן יומיים לאחר מכן עלה הבקבוק 45 ש"ח
ויומיים לאחר מכן כאשר רצה ראובן לשלם לשמעון בעד השמן שקנה בשבילו מחיר בקבוק 50 ש"ח
כמה על ראובן לשלם?
תשובה:
יש לשלם 45 כפי ששילם בפועל. אם השליח יוכיח שהתכוון לקנות עבור עצמו, או שאמר כן למוכר, הבקבוק שלו ויכול עכשיו למוכרו בחמישים. אבל אם הבקבוק הוא של המשלח ודאי שאינו צריך להוסיף עוד בגלל האיחור בפירעון החוב.
המשלח אינו יכול לטעון נגד השליח שגרם לו הפסד בכך שלא קנה כשהמחיר היה 40.
מקורות:
שו"ע חו"מ סי' קפג סעיף ד. לענין מה שהשליח גרם הפסד, עיין נתיבות סי' שו סק"ו שפועל שלא עשה מה שהתבקש חייב על מניעת ריווח. אבל בנידון דידן השליח פטור מכמה טעמים: א. בנתיבות שם מדובר בשליח בשכר שהמשלח מסר לו את כל הכסף, ובנידון דידן השליח עושה חינם וגם מלוה את הכסף, עיין רמ"א סי' שלג סוף סעיף ה. ב. השליח לא הוזהר שחייב לקנות מיד. ג. המהרש"ם ועוד הרבה פוסקים חולקים על הנתיבות.