לתרומות לחץ כאן

קידוש לבנה – מדאורייתא או מדרבנן / קיומית או חיובית?

שאלה:

בס"ד האם קידוש לבנה הוא מצווה מדרבנן או מדאורייתא?

תשובה:

ברכה זו כרוב רובן של הברכות היא מדרבנן, ותיקנו זאת על הלבנה כי תנועתה ושינויה ניכרים ויותר ניכר בה גבורת ה'.

אגב, באחרונים נחלקו האם זו מצוה חיובית, כלומר שמי שלא בירך משום שלא הזדמן לו לראותה [מצוי בחורף לפעמים] ביטל מצות עשה דרבנן, או שזו ברכה ככל ברכות הראייה הנאמרת רק אם ראה אותה.

מקורות:

רמב"ם ברכות פ"י הל' טז, וטור או"ח סי' תכו. על הנדון אם זו מצוה חיובית או קיומית, ראה שו"ת דברי יציב או"ח סי' קעח שמאריך בראיות שהיא מצוה חיובית, כלומר שלא רק מי שרואה מתחייב לברך אלא יש חיוב לחפש, ולעומתו בשו"ת שבות יעקב ח"א סי' יב וזרע אמת ח"ג סי' מג ועוד אחרונים שנקטו שהיא מצוה קיומית בלבד. ומכל מקום ודאי יש ענין חשוב לחפש ולהדר לכל הדעות אחר הלבנה לברך, כדי לקיים מצוה זו וסגולותיה.  

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל