שאלה:
איך אפשר לכפר על לשון הרע? (אני לא יכול לבקש ממנו סליחה כי אם ידע יעלב)
תשובה:
שלום וברכה
במקרה כזה שאם מבקשים ממנו מחילה יעלב, אין לספר לו את סיפור המעשה, אם ניתן לבקש ממנו מחילה כללית אם עשית משהו נגדו מה טוב, ואם אי אפשר, רק חוזרים בתשובה לפני ה' יתברך.
מקורות:
החפץ חיים בספרו (הלכות לשון הרע, כלל ד, סעיף יב) כתב שכשמספר לשון הרע רוצה לחזור בתשובה, עליו לבקש מחילה גם ממי שאינו מודע לכך שסיפר עליו לשון הרע (עי’ בבאר מים חיים שם שהמקור לכך בשערי תשובה, אות רז).
לעומתו, בספר תנועת המוסר (ח”א עמוד 363) מובאת דעת רבי ישראל סלנטר, שבמצב כזה אין לאדם רשות בשביל טובתו האישית לפגוע בחברו ולומר לו שסיפר עליו לשון הרע, מפני שבקשה זו תגרום לו עלבון וצער. לדעתו, עולה ש שבמצב כזה אין תקנה למספר, עם שיש שכתבו בדעתו שיבקש מהנפגע מחילה כללית, ודי בכך (עי’ מועדים וזמנים ח”א, סימן נד).
עם זאת, המחלוקת בין השיטות אינה רחבה, שכן במשנה ברורה עצמו (ריש סימן תרו) הביא את דברי המגן אברהם, שבשעה שמבקש מחילה מחברו צריך לפרט את החטא שחטא לחברו, אך אם חברו מתבייש בזה לא יפרט את החטא. כלומר, בוודאי שגם לפי דעת המשנה ברורה יש להתאים את בקשת המחילה לנסיבות העניין, ולהימנע מלצער את חברו, עד כדי טשטוש המעשה שנעשה.
שלום לרבנים הנכבדים. מי אני ומה אני שאעיז לחלוק חלילה וחס אך רציתי לברר מה זה "מחילה כללית" מנסיון אישי מר ביותר. ככל שלא הייתי מודע לנזקים שנעשו לי "מחלתי לכולם בלב שלם" כי לא ידעתי על מה צריך למחול…. כשנודע לי הדבר וככל שהתבהר לי חומרת הדברים הרי שאני פשוט לא מסוגל לרמות את עצמי ואת הרבש"ע בכניסת יו"כ…. הפסקתי להגיד את הקטעים הללו בתפילה זכה… וככל שניסיתי כל שנה מחדש לעבוד על עצמי שאזכה להכנס ליו"כ ללא קפידות וללא טענות ואכן למחול בלב שלם זה עדיין לא מסתדר לי ואני עדיין חושש מלשקר בזמן הקדוש הזה…. ולהוסיף לחוסר היכולת למחול גם את השקר של "הריני מוחל"…
אני מתיר לך לומר את זה גם אם אתה לא שלם ממש, ואחרי הפעולות נמשכים הלבבות… זה יסייע לך למחול. שתדע רק טוב!
השאר תגובה