כבוש כמבושל בארבעת המינים

הרב ירוחם ארלנגר‎
כ"ג תשרי ה'תש"פ

שאלה:

בסד שלום הרב! 1) האם מגבת מסביב לשלושת המינים נקרא כבוש? 2) אם אני שם את שלושת המינים במים ומוציא אותם לפני שמסתיימות 24 שעות ל10 שניות ומחזיר אותם לאותם המים האם מתחיל מחדש הספירה?

תשובה:

שלום וברכה

ראשית יש לציין שבפוסקים נחלקו אם דין כבוש נאמר רק באתרוג או גם בשאר מינים: ראה בית יוסף סי’ תרמה בשם הרמב”ן שהחמיר בזה, ובפתחי תשובה יו”ד סי’ פז ס”ק יט תמה על כך שלא מצינו דין זה אלא באתרוג שהוא מאכל, ובביכורי יעקב סי’ תרמז ס”ק י כתב שהיא טעות סופר בבית יוסף, ולא ראינו למי שהחמיר בזה, ומכל מקום לדינא יש להחמיר בזה כפי שהובא בספרי פוסקים רבים על פי דברי הבית יוסף הנ”ל, ראה שו”ת חתם סופר יו”ד סי’ פא, ושו”ת דברי ישראל סי’ קצ.

אם מוציאים זמן מה מהמים אכן הספירה מתחילה מחדש, אלא שהבעיה היא בשבת שבתוך החג שם לא ניתן לעשות זאת…

אלא שכתב הכתב סופר סי’ קכב, שאם רק למטה הם בתוך מים, ובמה שיוצא מעל המים יש שיעור ג’ טפחים הכשר בהדס וערבה, וכן בלולב ארבעה טפחים, אין בעיה לכולי עלמא.

במגבות לחה אין כל בעיה ולא נחשב כבוש, ראה פרי מגדים יו”ד סי’ קה משב”ז ס”ק א.

חורף בריא!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *