להתחיל שמונה עשרה שישה יחד וארבעה מצטרפים

רבני בית ההוראה
כ' אב ה'תשע"ט

שאלה:

בס”ד שלום כבוד הרב האם במצב שבו יש רק שישה שרוצים להתחיל שמונה עשרה ושאר המנין אוחז במקום אחר אפשר להתחיל להתפלל י”ח או שצריך לחכות שיתחילו כל העשרה י”ח.

תשובה:

שלום רב

באופן עקרוני כיון שיש שיטות וכך העיקר להלכה שצריך דוקא עשרה מתפללים שמתפללים יחד, יש להמתין שיתחילו כולם יחד. מסתבר שאם כולם בברכה הראשונה זה עדיין נחשב יחד.

כשיש שישה אנשים שמתפללים עתה ורוצים לצרף אליהם ארבעה, נחלקו הדעות אם זה נחשב תפילה בציבור, אבל בכל מקרה הם יכולים לומר קדיש וברכו. ויש שחילקו לענין זה בין קדיש לחזרת הש”ץ ראה כאן. כאשר יש רק ארבעה או חמישה שלא התפללו, לכל הדעות הם לא נחשבים כתפלה בציבור. ומכל מקום גם הם יכולים לצרף עמהם עוד שישה לברכו וקדיש ראה משנה ברורה בסי’ סט.

מקורות:

פשטות דברי המשנה ברורה סי’ צ’ ס”ק כ”ח היא שצריך שיהיו עשרה ביחד בשעת התחלת השמונה עשרה ואז נחשב לתפילה בציבור, אמנם בסי’ ס”ט סק”ח כתב שרוב מנין הם כמו ציבור גמור וכן כתב בשו”ע הרב סי’ ס”ט סק”ה, ונחלקו האחרונים להלכה אם אכן צריך להקפיד שיתחילו עשרה יחד שמונה עשרה בלחש, ובשו”ת מחזה אברהם ח”ב סי’ ט’ כתב על פי החתם סופר או”ח סי’ ק”מ שאין צריך עשרה ומספיק שיש ששה ובפסקי תשובות סימן צ’ הערה 159 הביא מקורות רבים כשיטה זו, אמנם עי’ בשו”ת יד אליהו סי’ ז’ ובתשובות והנהגות ח”א סי’ ק”ד בשם הגרי”ז מבריסק, ארחות רבינו חלק א’ סי’ ק”ס ואגרות משה או”ח חלק א’ סי’ כח – ל שלענין תפילה בציבור לא מועיל רוב. ולכן לכתחילה יש להחמיר שיהיו עשרה ביחד בשעת התחלת התפילה, וכשהמנין מצומצם ניתן להסתפק בששה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *