לתרומות לחץ כאן

ההורים אשמים בהכל? "התקרבנות" בראי היהדות

שאלה:

שלו' וברכה כבוד הרב, אדם שהוא קרובי מעל לגיל הארבעים במצב נפשי מאוד לא פשוט מצד נקודה מסוימת שהוא די מרבה לפרוק כאבה בפני והיא שההורים לפי מה שאני מבין ממנו טוען שעשו איתו טעויות בחינוכו ובהדרכתו ואולי ניתן לומר שגם פגעו בו לא אחת בביטויי'ם ואמירות מעליבות שהביאו להורדת בטחונו ושהביאו לתוצאות של התקעות שלו בכמה מישורים..יש לציי'ן שוודאי שהוא אוהבם אבל יחד עם זאת אפשר לומר שהוא אם איני טועה שהוא טעון מאוד כלפיהם ושקשה לו לשכוח זאת ולהסיר זאת מליבו. השם יתברך והרחמן ברחמיו ירחם שלא אחת הוא התפרץ כלפיהם מתוך הכאב הנ"ל..כבוד הרב, מה ניתן לומר לקרובי על כל הענין הזה? מותר לו להרגיש כך? אסור לו? ובבקשה כבוד הרב דבר נוסף שגם אותי מעניי'ן לדעת, הרי מצד אחד אומרים לנו רבותינו הקדושים לדורותיהם אלו שנסתלקו זצו"קל, ולהבדיל אלו שליט"א שחיי'ם איתנו, שילדים הם פקדון אצל ההורים וצריכים לשמור ולהדריכם באופן שלא ינזקו ברוחניות בנשמתן, וממה שאני מבין לענ"ד שגם נפשם תהיה בריאה וגם גופם, ומצד שני ישנה האמת הבהירה והמאירה שגילו לנו בשם הזוהר הקדוש, האר"י הקדוש ועוד קדושי עליון על סוד הגלגול, שברור שילד שנולד להורים מסויי'מים לטוב או למוטב הכל מדוקדק בשלמות מבהילה מאת האלוקים יתברך שמו, ומפאת זה למי יש לבוא בטענה ולהאשים או לחילופין להנחם את עצמו שהוא לא אשם? את ההורים? את הילדים? הצדק עם מי כבוד הרב, עם ההורים או עם הילדים?

תשובה:

שלום וברכה

אינני איש מקצוע, והוא בלי ספק צריך לטפל בעצמו אצל איש מקצוע תורני, אבל העיקרון המאוד ברור הוא שהיצר הרע הכי גדול אומר תמיד שכולם אשמים… רק לא אני… כלומר אני פטור מלהצליח בלימוד ובעבודה ובמצוות כי ההורים שלי לא חינכו אותי נכון… זו חשיבה שגויה לגמרי, משום שבסופו של דבר כל אדם אחראי בלעדי לעצמו, ובורא העולם מנתב ומנווט כל אדם לבית המתאים לו ולתפקידו בעולם הזה, ושם הוא מקבל את הנסיונות והכלים שלו לצמוח, ועליו מוטל לעשות הכל כדי להתנער ולהצליח. ואם קשה לו, יתפלל ויעזר באנשים מתאימים וכו', אבל בשום אופן לא יטיל את האחריות על יכולותיו ועל חייו על אנשים אחרים, כי בזה הוא חוטא לעצמו ולתפקידו.

שוב, אדם במצב נפשי זקוק לתמיכה כדי להצליח וזה צריך לעשות באופן מקצועי, אבל יסוד היסודות הוא להפסיק עם מה שנקרא היום "התקרבנות" – לא יעשה עצמו קרבן של החיים, יתנער ויאזור כוחות כדי למצות את עצמו ואת יכולותיו ויצמח. הוא עדיין צעיר והחיים לפניו.

בשורות טובות וכל הברכות.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. בעזרת השם יתברך אשתדל במהרה להעביר את הדברים הברורים והמחזקים מאוד שכתב כבוד הרב אל קרובי. הנני מודה לכבוד הרב על דבריו מאוד. ואמן על ברכות הרב, וכן לכבוד הרב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל