לתרומות לחץ כאן

מדוע אין איסור ריבית בשכירות מטלטלים

שאלה:

למה אסור לקחת ריבית על כסף אבל על מטלטלין מותר? כגון אם אני נותן לך בהמה רכב או טרקטור וכדומה

תשובה:

שלום וברכה,

כוונת לשאלת הגמרא. 

הגמרא מספרת שרב חמא לא רצה להלוות בריבית, ולכן היה משכיר את המעות בריבית. ואירע וירדו נכסיו לטמיון משום שהלווה בריבית נכסיו מתמוטטים. והגמרא שואלת מדוע להשכיר מטלטלים מותר, ולהשכיר מעות אסור, ומתרצת הגמרא שלהשכיר מטלטלים, יש פחת בהשתמשות, ולכן מותר לקחת שכירות, למרות שהשכירות הינה מעבר לפחת. ואילו במעות אין פחת במעות, והלווה הוא אחראי על המעות שאם יאנס חייב עדיין לפרוע את המעות, ולכן השכר הוא תמורה ההלוואה, בשונה משכירות מטלטלים שהשכר עבור הפחת והאחריות על המשכיר.

ואכן אדם ששוכר מעות רק כדי להראות שהוא עשיר, וכוונתו שלא להשתמש במעות, ולא מתחייב על אחריות המעות אם יאנסו – מותר לשלם שכירות.

בהצלחה. 

מקורות:

ראה גמרא ב"מ דף סט ע"ב. ושולחן ערוך יו"ד סימן קעו פרטי הדינים בזה. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל