לתרומות לחץ כאן

מתן צדקה לעניים המזדמנים למקומו

שאלה:

שלום מקורות ודיונים בנוסף לבסיס יו"ד רמ"ז, רמ"ט, רנ"א. לתת או לא לתת. מי מוגדר כעני היום. למי יש את הזמן והיכולת לבדוק/לחקור את מזדמן העומד בפתח ביתך?

תשובה:

כתב הרמב"ם פז מהלכות מתנות עניים הלכה ו': "עני שאין מכירין אותו ואמר רעב אני האכילוני אין בודקין אחריו שמא רמאי הוא אלא מפרנסין אותו מיד, היה ערום ואמר כסוני בודקין אחריו שמא רמאי הוא, ואם היו מכירין אותו מכסין אותו לפי כבודו מיד ואין בודקין אחריו". היינו שאין אנו צריכים לבדוק אותו אם הוא מבקש. וביאור העניין ראה בדרך אמונה (הגר"ח קנייבסקי שליט"א) בבביאור הלכה שם:

"ואין בודקים אחריו. דברי רבינו תמוהין, ועי' בד"א מש"כ בשם מהר"י קורקוס והוא דחוק מאד וגם קשה לנ"ל לרבינו הא. ונלפענ"ד דרבינו אין מפרש כפירוש המאירי שאם מכירין אותו היינו שבדקוהו ואינו רמאי דא"כ מאי קמ"ל ברייתא שמכסין אותו, פשיטא שצריך ליתן די מחסרו אשר יחסר לו ואפילו סוס לרכב עליו ועבד לרוץ לפניו, אלא ודאי דקאי ארישא דתוספתא אין פוחתין לעני העובר ממקום למקום ממכר בפודיון וכו' ואין צריך לימן לו יותר ועל זה קאמר דכל זה בעני עובר ואין מכירין ויודעין מי הוא אין צריך לבודקו אלא מכסין אותו מיד שהרי אם יוודע אח"כ שהוא רמאי יגבו ממנו בחזרה שהרי יודעים מי הוא ויודעים ממי לגבות, ולכן אין חשש שאם יתנו לו מיד וגם הוא עצמו יתיירא לשקר שהרי יודע שמכירין אותי ויוכלו לבדוק אחריו גם אח"כ וזהו שכתב רבינו שאם מכירים אותו ויודעים מי הוא אע"פ שאין יודעים אם אינו רמאי מ"מ מכסין אותו ואין בודקים אחריו שהרי יתברר אח"כ אם רמאי הוא אם לאו ויוכלו לקחת ממנו אח"כ אם יתברר שהוא רמאי".

הסיבה שלכאורה לא בודקים כלל היום. וגם יתכן שלא תמיד יש מצב שאפשר לבדוק אח"כ ואם יתברר הוא יחזיר… א"כ מעיקר הדין יש לבודקו. אולם אם האדם מחליט מעצמו שאינו רוצה לבדקו מכל סיבה שהיא, זה לא פוטר אותו ממצוות צדקה. כלומר, חיוב צדקה בכל מקרה קיים, אלא שאם העני אינו מאפשר בדיקה וכד', אז הוא יכול להיפטר ממצוות צדקה בטענה שהעני לא הוכיח שהוא אכן כזה. אבל כאשר הנותן לא רוצה לבדוק מכל סבה שהיא לכאורה יש חובה לתת לו.

 

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. ענין הדין שאסור להשיב פני עני ריקם, זה נאמר כאשר אין לו מה לאכול, כמו שהיה המצב בזמן כתיבת התלמוד לפני כאלפיים שנה (תענית כא ע"א). היום שיש סעד ממשלתי, ויש לשכת רווחה, ויש מטבח ציבורי חינם בירושלים ובבני ברק, ויש שפע רב (ב"ה) של מוסדות חסד פרטים ותמיכה ציבורית, אין אף אחד ללא קורת גג על ראשו, ואין אף אחד ללא אוכל לנפשו. כל זה פרט לאנשים תמהונים בעלי סעיף נפשי הבוחרים דוקא להיות "הומלס", ואין אנו אחראים עליהם. זאת אומרת על פי גדרי חז"ל כמעט ואין היום אדם שהוא בגדר "עני" דאורייתא, וכל מה שאנו עוזרים לאנשים הוא בבחינת "גמילות חסדים" כי הוא לשם הרווחה שלו.

  2. לא מדוייק, יש אנשים שמסובכים במחלות קשות שדורשות הון רב, או חובות גדולים מהוצאות שונות. ולכן גם אם יש להם לחם להיום הם עניים גמורים. לדבריך לא ניתן היה לקיים בזמנינו מצות מתנות לאביונים..

  3. נפסק בגמרא, ברמב"ם והשולחן ערוך (יו"ד רנא י) שאין לתת צדקה לאדם, בלי לבדוק אם באמת זכאי ,כי יש רמאים רבים. לכן ש לבדוק 10 פעמים ועוד 10 פעמים. יצר הממון הוא חזק.

  4. שם מדובר על קופה של צדקה, מה שאדם נותן מכיסו ומליבו הרחב, מי שאינו מדקדק מן הסתם יזכה שגם לא ידקדקו עמו משמים…

  5. מעיון בדבריהם נראה שהמחלוקת נעוצה בשתי נקודות: א. בהבנת ההלכה, האם הדין ש"בודקין לכסות" נאמר גם במתנה מועטת או רק במתנה מרובה. ב. בתפיסת המציאות בימינו, האם החזקה שרוב פושטי היד אכן ראויים לצדקה עדיין קיימת. לדעת הפוטרים, בימינו המציאות השתנתה, ורוב פושטי היד אינם בגדר "עניים": חלקם משקרים ממש באומרם שהם עניים, ולמעשה הם מרויחים הרבה מאוד מאיסוף הצדקה. חלקם גובים כסף עבור מטרות שאינן מצדיקות את הגדרתם כ"עניים", כגון מי שאוסף כסף עבור קניית דירה לזוג צעיר, או מי שאוסף כסף בשליחות ארגון צדקה ונוטל אחוזים גבוהים.

  6. מפורש בתורה שמצוות צדקה היא לעניים , על-כן ודאי שמבחינת סדר העדיפויות יש קודם כל לתת צדקה לעניים. בכלל עניים נחשבים גם אלו הנדרשים להוציא סכומים גדולים, מעבר ליכולתם, לצורך טיפולים רפואיים הכרחיים אשר אינם ממומנים על ידי קופות החולים, והתמיכה באלו קודמת לתמיכה במוסדות תורה או בגופים העוסקים במצוות אחרות.

    אכן, יש צורך לברר אודות מצבם של הפונים לצדקה, משום שלצערנו, רבים מהם אינם בגדר עניים. אמנם אין זה מעשי לברר על כל מי שמחזר על הפתחים, ולכן יש להעדיף לתרום לגופים התומכים בעניים, אשר מופעלים על-ידי אנשים יראי שמים הבודקים היטב את הפונים אליהם. באופן זה מרווחים גם קיום מצוות צדקה בצורה מהודרת משום שהנותן אינו יודע למי נותן, והמקבל אינו יודע ממי מקבל.

  7. ושי להוסיף העניין של סדר עדיפות בצדקה ובהלוואה. אם אין באפשרות לתת לכולם, יש צורך לקבוע מי קודם. כך דרשו חכמים את הפסוקים הללו בספרי (דברים פרשת ראה פיסקא קטז):

    “”כי יהיה בך” – ולא באחרים. “אביון” – תאב תאב קודם. “אחיך” – זה אחיך מאביך. כשהוא אומר: “מאחד אחיך” – מלמד שאחיך מאביך קודם לאחיך מאמך. “באחד שעריך” – יושבי עירך קודמים ליושבי עיר אחרת.”

    מי שזקוק יותר קודם, ובין הקרובים – אח מאב קודם לאח מאם, ואח מאם קודם לעניי העיר, ועניי אותה העיר קודמים לעניי עיר אחרת. במדרש אליהו רבה ( [איש שלום] פרשה כה) מפורט עוד:

    “”הלוא פרוס לרעב לחמך ועניים מרודים תביא בית כי תראה ערום וכיסיתו ומבשרך לא תתעלם” (ישעיהו נח, ז). כאיזה צד? יש לו לאדם, מזונות הרבה בתוך ביתו, ובקש לעשות מהן צדקה כדי שיפרנס אחרים, כאיזה צד יעשה? יפרנס את אביו ואת אמו תחילה, ואם הותיר יפרנס את אחיו ואת אחותו, ואם הותיר יפרנס את בני ביתו, ואם הותיר יפרנס את בני משפחתו, ואם הותיר יפרנס את בני שכונתו, ואם הותיר יפרנס את בני מבוי, מיכן ואילך ירבה צדקה בישראל.”

    במדרשים הללו הובא באופן מפורט המדרג שבתוך המשפחה, אנו לא נעסוק בזה. בספר חסידים (סי’ קנה) גינה באריכות את האדם שנותן צדקה לאחרים ומתעלם ממצוקת בני משפחתו (ראה שם גם בסי’ שכד, ובסי’ תקל). עוד על סדר הנתינה במסגרת המשפחה: הרב אליעזר וולדינברג, שו”ת ציץ אליעזר חלק ז סי’ לח; הרב חיים קנייבסקי, דרך אמונה על הרמב”ם הל’ מתנות עניים ז, יג; הרב אברהם אבידן, אהבת צדקה, עמ’ שה-שיא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל