לתרומות לחץ כאן

אינו זוכר היכן הוא אוחז בשמונה עשרה

שאלה:

שלום בעוונותינו לעיתים אני "מתעורר" באמצע תפילת 18 בברכה, ולא ממש זוכר שבירכתי את הברכות הקודמות.. האם מותר לחזור אחורה? שאלה אחרת- האם מותר לחזור על מילים ב- 18? שמעתי שבכמה מקומות מקפידים שהחזן לא יחזור על מילים בחזרת השץ. האם שייך גם לתפילת יחיד?

תשובה:

שלום וברכה

1. מי שבאמצע שמונה עשרה אינו זוכר היכן הוא נמצא: בענין זה אכן נחלקו הדעות מה לעשות, שהרי ממה נפשך אתה נכנס לספק ברכות לבטלה, אם תמשיך ממקום שאתה בטוח שלא התפללת, יתכן שפיספסת קודם לכן ברכה וממילא כל מה שאתה מברך מכאן ולהבא ולבטלה, ולאידך גיסא, אם תחזור למקום שודאי אמרצת, יתכן שתחזור על ברכה פעמיים, שאף זו ברכה לבטלה. ולמעשה:

בחיי אדם כלל כד סעי’ כא עוסק בשאלה זו, ומכריע שאם אלו אחת הברכות הראשונות חוזר לראש, ואם אחת מג’ האחרונות חוזר לרצה, שכן כל שלושת הראשונות הן כברכה אחת וכן האחרונות, ואם הספק אירע באמצעיות, עליו להתחיל בברכה שהוא יודע בבירור שעדיין לא אמרה וראה שם בנשמת אדם את ראיותיו. אולם, בבן איש חי משפטים אות י חולק, וסובר שעליו להתחיל מהברכה שבה הוא מסופק אם אמרה, וכ”כ הכף החיים סי’ קיט ס”ק כ בשם החסד לאברהם, וכ”כ אחרונים רבים וכן הורה החזון איש.

דעה מחודשת הביא בשו”ת מנחת יצחק ח”ה סי’ ב, שאת הברכות בהן הוא מסופק יאמר במחשבה בלבד, לחשוש לדעות שהרהור נחשב כדיבור, ולאחר מכן ימשיך כדעת החיי אדם.

האופן המובחר ביותר, להמתין לחזרת הש”ץ ולשמוע היטב את הברכות בהן הוא מסופק ולכוין לצאת ידי חובה בתפילת החזן, ולאחר מכן להמשיך מהמקום אותו ודאי לא אמר עדיין.

2. אין לחזור על מילה פעמיים [אם הוא איסור גמור או רק מגונה, ראה שו”ת יביע אומר ח”ז סי’ יד בסופו].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל