קראו מגילה בעשרה ויצאו מקצתם – האם מברך הרב את ריבנו?

רבני בית ההוראה
כ"ו אדר א' ה'תשע"ט

שאלה:

בסד שלום הרב! 1)מה קורא המגילה צריך לכוון ולומר לציבור ומה הציבור צריך לדעת? 2) אם התחלנו את הקריאה במניין ועזבו מספר אנשים ולא נשאר מניין האם אפשר לברך הרב את ריבנו כיוון שהיו בתחילה עשרה? 3) באלו מקומות צריך לכוון שהמלך זה ה’?

תשובה:

שלום וברכה

הוא צריך לכוין להוציא אותם ידי חובה בקריאה הם צריכים לכוין לצאת ידי חובתם. כמו כן בברכת שהחיינו יכוונו על כל מצוות היום.

בס’ משנת חיים פורים סי י”ג דן בשאלתך, באופן שיצאו מקצתם באמצע המגילה האם מברך ברכת הרב את ריבנו, ומצדד לומר, שכיון שכתב הטור בסי’ תרצב שאסור להפסיק בדיבור בין הקריאה לברכה זו, בהכרח שאף שהיא סתם ברכת הודאה על הנס ואינה ברכות המצוות מכל מקום תיקנוה על המגילה בדוקא, וממילא היא נחשבת דבר אחד עמה, ודינה כמו בסי’ נה שכאשר התחילו דבר כמו חזרת הש”ץ בעשרה ויצאו מקצתם גומרים כל הענין וניתן לברך.

אין לכוין שהמלך זה ה’, הביאור הזה הוא נכון על פי סוד, אבל אינו פשטות דברי המגילה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *