לתרומות לחץ כאן

קדושת ובא לציון – בעמידה או בישיבה?

שאלה:

שלום כבוד הרב, רציתי לשאול: שמתי לב שיש מס' נשים שעומדות ב"בבא לציון גואל" כשאומרים קדוש קדוש. האם יש חיוב או עניין לעמוד? במנין שלי מתפללות הרבה נשים מבוגרות. האם אני צריכה לעמוד בפני כל מי שעוברת לידי אם היא מבוגרת? ואם כן,מאיזה גיל? וכמה פעמים? תודה רבה!!!

תשובה:

שלום וברכה

למעשה המנהג הנכון יותר על פי סוד הוא אדרבה, דוקא לשבת, כך הובא בזוהר הק' פרשת תרומה שקדושה זו נאמרת דוקא בישיבה, אמנם מי שעומד בקדושה זו יש לו על מה לסמוך, שכן הטעם על פי נגלה באמירה זו, היא משום האויבים שאסרו לומר חזרת הש"ץ, וכיון שזה במקום החזרה, כמו שבחזרת הש"ץ עומדים בקדושה כך גם בקדושה זו, וכ"כ בשבט הלוי ח"ו סי' יג, לכן אין למחות ביד העומדות. בארחות רבינו ח"ג עמ' ריג הובא שגם החזון איש היה אומר בעמידה דוקא.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום רב.

    נחלקו הפוסקים בשאלה זו לענין קימה בפני אביו ואמו ורבו, אם צריך לקום בכל פעם ופעם או רק ב’ פעמים ביום שחרית וערבית, ובאדם זקן נראה שלכולי עלמא אינו צריך לקום אלא ב’ פעמים ביום [ואגב החיוב הוא רק בזקן בן שבעים ומעלה].

    מקורות:

    בגמרא קידושין לג,ב נפסק דין זה לענין תלמיד חכם, ונחלקו הראשונים שם אם לפסוק דין זה הלכה למעשה, וברמ”א סי’ רמ”ב סט”ז הביא דין זה בשם יש אומרים, ופסק שאינו חייב לקום בכל פעם (ע”ש בש”ך שכתב ששינה מלשון הרמב”ם), ובחיי אדם כלל ס”ז ס”ז כתב שהוא הדין לענין אביו ואמו, ועי’ בערוך השולחן שם סכ”ד שהסתפק בזה, ובשבט הלוי חלק ה’ סימן ק”ל כתב שבאדם זקן אינו חייב לקום בכל פעם לכולי עלמא, אמנם בספר חסידים סי’ כ”ג כתב שגם הרואה אדם זקן חייב לקום אפילו מאה פעמים ביום, אך נראה שכוונתו לתלמיד חכם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל