לתרומות לחץ כאן

מצאו דם על עד שלו ושלה

שאלה:

להלן סדר ראיות לאחר מחזור שלם ללא נטילת כדורים מאז הווסת שקדם:

ראייה ראשונה: כג אלול לילה
הפלגה: 27 ימים.
ראייה שניה: כ' תשרי יום
הפלגה: 30 ימים. (29 יום)
ראייה שלישית: יט חשון יום (יח בחשוון יום) – מקרה ראשון:
– – – בי"ח בחשוון יום – מצאו דם על עד שלו ושלה לאחר תשמיש, בדקה באופן יסודי באו"מ לאחר השקיעה ונמצא נקי לגמרי. כחלוף חמש עשרה שעות משעת הרגל דבר (י"ח חשוון יום) קיבלה ווסת. (בי"ט בחשוון יום). מסרה כי בשעת הרגל דבר הייתה תחושת דחק ויתכן שבשלהּ הדימום ולא בשל ווסת, על כן בדקה עצמה לאחר כמה שעות ונמצא נקי. – –

הפלגה: 29 ימים (30 ימים)
ראייה רביעית: יז כסליו יום
הפלגה: 30 ימים
ראייה חמישית: טז טבת לילה
מכאן עונות הפרשה צפויות לשיטת האו"ז:
עונת הפלגה ( 29 – 30 יום) טו – יז שבט לילה
עונה בינונית: יום 30; טו שבט יום, יום 31; טז שבט יום.
עונת החודש: טו שבט יום
לחשבונם היו צריכים לפרוש הכי מוקדם: בטו בשבט יום.
המקרה: בי"ג שבט יום מצאו לאחר הרגל דבר על עד שלו ושלה, מוסרת כי לאחר שקיעה הדיחה ושטפה יפה באו"מ, ובדקה יפה לאחר חצי שעה, ונמצא נקי. לאחר כשש עשרה שעות משעת הרגל דבר ושתים עשרה שעות מהבדיקה קיבלה בי"ד בשבט יום ווסת. במקרה זה מסר האיש כי חש ביובש / דחק מסויים שיתכן שבשלו הדימום.

שתי הדגשות:
א. בשני המקרים שמצאו גם בי"ח חשוון יום וגם בי"ג בשבט, לא מצאו כתוצאה מבדיקה לרמח"ת, אלא קינחו עצמם במגבונים ומצאו, הכוונה הייתה לקינוח ולא לבדיקה לרמח"ת.
ב. האמור בזוג שמאז הנישואין לא התאפשר להם להחזיק שאינה רואה מחמ"ת בשל היריון מיידי, הנקה, תקופת מניעה, ובכל התקופות שאחר כך ראתה בתוך עונות הפרישה.
יצוין גם שבכל הפעמים ששמשו בין שני המקרים הבחינו יפה שלאחר הקינוח עד שלו ושלה היו נקיים. וכן בכל הפעמים מאז נשאו.
השאלות:
א. אם יש להם לדאוג לתיקונים למקרה השני (במקרה הראשון נראה לחשבוני ששימשו בזמן פרישה בשל טעות שנפלה בידם בחישוב זמן הפרישה)
ב. האם יש כאן סרך כלשהו לרמח"ת באיזה צד שיהיה – (אין כאן ג"פ רצופות)ג. האם יש לחשב את הווסת משעה שמצאו למרות שבדקה עצמה בשני המקרים לאחר מכן ונמצא נקי, או משעה שקיבלה ווסת – בשני המקרים קיבלה בעונה השנייה לאחר הרגל דבר.
ד. מהן עונות הפרישה הבאות שעליהם להיזהר בהם.
ה. האם יש כאן מקום לבדיקה רפואית של צוואר הרחם.
ו. אם כן, מאחר שהאשה כעת בזמן ווסת, וממתנת להפסק טהרה, ובזמן זה אין דרך לבצע בדיקה רפואית, מהי משמעותה ההלכתית של בדיקה כזו, ומתי וכיצד תעשה.

נפשם לשאול הגיעה וכו' וכו'

תשובה:

שלום וברכה

אין כאן מקום לחשש רואה מחמת תשמיש, מחמת ריבוי הפעמים שלא אירע כדבר הזה. כמובן שאם יתאפשר להם לבדוק מה טוב.

כשהיתה מוחזקת בטהרה אין צורך בתיקון כיון שהיו אנוסים על כך.

לדעתי אין סיבה לבדיקה של צואר הרחם כיון שזה קרה תמיד בסמוך לימי הפרישה וכל השבועיים שלפני כן לא ראתה דם. אין סיבה שיהיה פצע בדיוק אז… יותר נראה שהחלו מעט כתמים לפני הוסת, ומה שמצאה נקי כי זה היה רק כתם ולא התחיל הוסת ממש.

לא מונים את הוסת מזמן הכתמים, כמבואר בשו"ע סו"ס קצ שכתמים אין בהם משום וסת, אבל כדאי לשים לב ולא לקיים תשמיש סמוך כל כך לימי הפרישה בלי בדיקה קןדם לכן, כיון שכבר ראתה שמצוי אצלה כתמים מקדימי וסת והחכם עיניו בראשו. אינני אומר שזה חיוב גמור, כיון שלא מדובר בתועה שמצויה אצלהם בקביעות, אבל בהחלט כדאי להזהר.

ערב טוב ומבורך.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל