לתרומות לחץ כאן

חקירה אחרי מבקש צדקה‎

שאלה:

לפני מס' חודשים נתקלתי במבקש צדקה בתוך שטיבל, נתתי לו סכום שהיה ברשותי באותו עת ושאלתי אם זה מספיק. מפה לשם הוא סיפר לי בסוף שהוא צריך סכום גדול והוא פנה לכמה ארגוני צדקה והם מעכבים אותו בינתיים, אז נתתי לו חלק מהסכום ושמרתי איתו על קשר טלפוני ע"מ שאסייע לו בימים הבאים כפי שידי משגת, וכך היה. לא יכולתי לדעת במאה אחוז אם הוא לא מתחזה, אבל הייתה לו חזות של חסיד(סיפר לי גם שהוא מתולדות אהרון), פלאפון כשר, בנוסף מדובר היה בתקופה שלפני החגים כך שבקשתו הייתה דחופה ולא יכולתי לחקור יותר מדי . הוא לא החזיק בחשבון בנק אבל נתן לי חשבון בנק של חבר שלו(ויצרתי גם קשר עם אותו חבר לאמת את הפרטים) כך שנתתי לו בסופו של דבר סכום גדול. כל זה היה אז. מאחר ולאותו אדם יש את מס' הטלפון שלי הוא התקשר אלי לאחר זמן וביקש סיוע נוסף, באותו זמן הייתי במצב דחוק ודחיתי אותו לזמן מאוחר יותר, ובימים האלה ברוך השם מצאתי עבודה ואני מצפה להרויח די טוב בחודשים הבאים. העניין הוא, שכל עוד מדובר היה במצב חד פעמי והשעה הייתה דחוקה(לפני החגים) הסכמתי לקחת סיכון ולסייע לו. אבל על מנת להמשיך לסייע לו באופן קבוע לפי יכולתי אני לא יודע אם אני יכול להגיד בבטחון אם תוכו כברו וגם אם כן אולי הוא לא נזקק בכל עת כפי שהוא מציג את עצמו(והרי אני מכיר ארגוני צדקה מהימנים שאני נוהג לתרום להם ולמה שאעדיף אותו לכאורה). יצרתי קשר עם אחד מארגוני הצדקה שהוא פנה אליהם ע"מ לדעת שהוא אכן מטופל אבל כפי שציפיתי המדיניות היא לא להסגיר פרטים. האם נכון מצידי לומר לו שאני מסופק ושיתן לי אישור מארגון צדקה או לפחות שיצרו איתי קשר לגביו? או אולי להשאיר אותו בחזקת נזקק עד שיתברר אחרת? או שאולי כדאי שאלווה לו בכתב(הסכם הלוואה לפי החוק) כך שאוכל לתבוע את הסכום בחזרה מתישהו במקום לתת נדבה? תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה

כאשר אכן מדובר בסכום גדול יש לעשות זאת באחריות, תפנה לקופת העיר וכדומה ותספר להם את הסיפור ותבקש מהם לעשות זאת עבורך. אני מניח שישמחו. יש להם מיגבלה של כסף, אבל כאשר אתה רוצה לתת את הכסף ורק מבקש מהם עזרה בבירור למה שלא יעשו זאת…

בהצלחה רבה ותזכה למצוות.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. באמת דיברתי עם קופת העיר(הוא סיפר לי שאליהם הוא פנה) וביקשתי לדעת אם הוא מהמועמדים לסיוע. המדיניות שלהם הייתה ברורה: לא להסגיר פרטים בשום אופן. אנסה שוב ב"נ.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל