לתרומות לחץ כאן

גוי הדליק מזגן בשבת עבור יהודי

שאלה:

בס"ד

שלום הרב!
בית כנסת שנמצאת עוזרת גויה ובאמצע המניין היא הדליקה את המזגן (מדובר בשבת)(איני יודע אם אמרו לה או שעשתה זאת מעצמה) . מה עלי כמתפלל לעשות באותו רגע? מזג האוויר היה נעים מבחינתי ואיני יודע מדוע הדליקו את המזגן?

תשובה:

שלום וברכה

אסור ליהנות ממעשה שבת שנעשה עבור יהודי, אבל כיון שניתן היה לשהות שם גם בלי המזגן, ואתה מבחינתך לא רוצה בזה, לא ניתן לאסור עליך את השהות שם, ראה משנה ברורה סי' רעו ס"ק יא.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. שלום וברכה
    האם מותר לרמוז לגוי שלא בלשון ציווי להדליק מזגן כמו שמצינו שמתירים לרמוז לגוי להוסיף אור בבית ולקרוא בחדר באופן שגם בלי התוספת אור היה אפשר לקרוא, כך גם במזגן גם בלי הדלקת המזגן ניתן היה להשתמש בחדר זה?
    גמר חתימה טובה

  2. בודאי אסור, יש הבדל בנושא של אמירה לגוי בין הנאה ממעשה של גוי הנעשה עבור הישראל שזה אסור גם בלי אמירה. רמז פותר את הבעיה של האמירה אבל לא של האיסור הנאה ממעשיו, לכן לצורך הענין יש הבדל בין רמחיזה לכבות אתה אור שבזה אין הנאה אלא מניעת צער, מרמיזה להדליק את האור שזה מותר רק לצורך חולה, כיון שיש כאן הנאה.

  3. אבל אין איסור הנאה באופן שהיה יכול להינות על ידי הדחק במקום הזה גם בלי מעשה הגוי, אז מדוע שיהיה בעיה להינות ממזגן שהדליק הגוי באופן שהיה יכול להינות ולהשתמש בחדר גם בלי מעשה הגוי ואם כך למה שלא נתיר לרמז לגוי שלא בלשון ציווי להדליק מזגן ולהינות מהמזגן?

  4. אין איסור לשהות שם, אבל ודאי יש למחות בידו שלא יעשה זאת כמבואר במשנה ברורה בסימן רעו וכל שכן שלא לרמוז לו שיעשה…

  5. במחילה מכבודכם עדיין לא הבנתי לגמרי למה זה אסור, הרי אם אין איסור לשהות שם זאת אומרת שאין איסור הנאה ומצד איסור אמירה הרי יכול לרמוז שלא בלשון ציווי?

  6. משנה ברורה סימן רעו ס"ק יא
    (יא) אם עשה וכו' – היינו דוקא אחר שכבר עשה הא"י ומה יש לו לישראל לעשות לא הטריחוהו לצאת מהבית בשביל זה ויזהירנו על להבא שלא לעשות כן אבל אם נזדמן לישראל שראה בעת שהא"י רוצה להדליק בשבילו או לעשות המדורה צריך למחות בידו אפילו אם היה זה בביתו של א"י ג"כ צריך למחות כיון שהנר והעצים של ישראל ואפילו אם דעת הישראל לצאת אח"כ לחדר אחר שלא יהנה מהנר ג"כ צריך למחות וכ"ש בבית ישראל ואם הא"י עושה בע"כ חייב לגרשו מביתו מפני חילול השם שיחשדוהו שעושה הא"י בשליחותו כיון שהוא בבית ישראל ואין חילוק בזה בין אם הא"י עושה בחנם או שקצץ עמו שכר בקיבולת כיון שהוא עושה בבית ישראל:

  7. יישר כח גדול!
    בספר שמירת שבת כהלכתה (פרק ל, ז) כותב שכאשר יש אור בחדר שאין בו כדי לאפשר קריאה קלה ונוחה מותר לומר לנכרי אינני יכול לקרוא וכו'
    האם דבריו מסתדרים עם דבריכם?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל