לתרומות לחץ כאן

גדר המתנה בכדי שיעשו

שאלה:

בקשר לבכדי שיעשה שיש לחכות את שיעור הזמן של מעשה שבת שנעשה.

לפני 6 שנים קניתי מכשיר הקרנה של השמש. כמובן מכשיר שמיועד לצפיה בטוחה בשמש.

הזמנתי מבעל החנות את המכשיר שיביא אותו למצפה כוכבים שלשם אני הלכתי. והיתה הרצאה מיוחדת במוצאי שבת. ואני כמובן באתי והשתתפתי בהרצאה במוצאי שבת. והתברר לי שהוא הסיע בשבת עצמה את המכשיר מהחנות למצפה כוכבים. ובמצפה כוכבים לאחר צאת השבת, הוא הרכיב אותו.

הוא הסיע את המכשיר כנראה באור יום כאשר השמש היתה בשמים. ונסיעה מהחנות למצפה כוכבים, אני מניח חצי שעה.

עכשיו אם המכשיר נסע נניח חצי שעה באור יום עם שמש, ועד שהוא הגיע למצפה, ונבנה ועבר לרשותי. נניח ואצטרך לחכות חצי שעה את שיעור הזמן בכדי שיעשה של אותה הנסיעה. אבל ממילא אם אני אחכה את החצי שעה הזאת, כאשר השמש כבר שקעה ממזמן, וממילא לא אוכל לעשות שימוש במכשיר, את האם זה הופך את הזמן של חצי שעה מצאת השבת, ללא רלוונטית. כי הרי ממילא, לא הייתי יכול לעשות שימוש במכשיר לא במוצאי שבת, וגם לא חצי שעה אחר כך כי השמש שקעה. אז האם הייתי חייב לחכות את החצי שעה הזאת מזריחת השמש.? ואם כן ממילא בזמן הזה אני עדיין ישן, אז אני לא חש בזה שאני מחכה, לפי כך האם עלי לחכות את החצי שעה הזאת רק מהרגע שבו כבר הייתי מוכן לראות את השמש.?

לסיכום השאלות.
1. מכשיר צפיה בשמש שהובא בשבת, ונבנה והובא לרשותי אחרי שקיעת השמש. האם רלוונטי לחכות חצי שעה מצאת השבת בשביל שיהיה לי כבר מותר תיאורטית לעשות שימוש במכשיר. ואז כבר לא אצטרך לחכות את הזמן הזה למחרת.?
2. אם לא רלוונטי לחכות את החצי שעה הזאת במוצ"ש אלה רק לאחר זריחת השמש, ואני ממילא עדיין ישן, ולא חש בזה. האם רלוונטי להחשיב את החצי שעה הראשונה מאז זריחת השמש לשיעור בכדי שיעשה.?
3. אם במקרה ולא רלוונטי לחכות את החצי שעה ממוצ"ש, כי ממילא השמש שקעה, וגם לא רלוונטי לחכות חצי שעה מזריחת השמש כי אני ממילא ישן, זה מחייב אותי לחכות אותה רק מהרגע שבו אני כבר מוכן לראות את השמש.?

תשובה:

הנושא של המתנה בכדי שיעשו אינה קנס כזה שלא תשתמש בזמן שרצית… אלא זה מגדיר שאני לא נהנה ממעשה השבת כיון שאת השימוש שאני עושה עכשיו הייתי יכול לקבל גם אם זה היה בא לאחר השבת, כך שבעצם אין לי צורך בחילול שבת. לכן גם אם בלאו הכי אין לך שימוש במוצאי שבת במכשיר, כיון שבפועל אם היה בא בצאת השבת גם יכול היית כבר להשתמש בו – מותר.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל