לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

מעשה שבת

שאלה:

ידוע שהתנאים להיתר, ממעשה שבת. חוץ מצורך הכלל ושניתן להשגה ביום חול, זה עניין האקראיות שהדבר אינו נעשה בקביעות בשבת. לעיתים בני משפחתי מביאים עוגות שנאפו בשבת, וקרה שאחת מהם גם אפתה אצלי בבית. מי שגרה איתי, אני יכול לדעת אם האפיה היא באקראי או בקביעות. אבל למי שאינה גרה איתי, אינני יכול לדעת אם זה אקראי או קבוע. יצא שאחותי שלא גרה איתי, הזדמן לה לאפות עוגה אצלי בבית. אז האקראיות היא מקום אפיית העוגה. אבל אצלה בבית אינני יודע אם היא אופה באקראי או בדרך כלל או בקביעות. ובין כל בני משפחתי שגרים בבתים שלהם ואופים עוגות, או כל מיני מאכלים אחרים, לא נעים לי לשאול אם בבית שלהם זה אקראי או קבוע. ואני מבין שיכולה להיות משמעות בין אקראי לקבוע. מה עלי לעשות במקרה שהם באים אלימההיתה עם עוגות ותבשילים למיניהם שנעשו רוב או על הסיכויים בשבת, מבלי שאדע אם אצלהם בבית זה מנהג קבוע או אקראי.? ומה גם שלרוב הם מביאות את זה בשבת.? האם מותר לאכול מהם.? אם כן אז האם יש צורך בלחכות לא רק בכדי שיעשה על זמן אפייתם, אלה גם על זמן נסיעתם.?

תשובה:

מצד מעשה שבת די בכך שתמתין בכדי שיעשו על זמן האפייה וזמן הנסיעה ואז מותר, השאלה היא למה אתה כל כך בטוח שאין בעיות כשרות במאכלים של אנשים שמחללים שבת בפרהסיא? וכי הם יודעים להקפיד על הכשרות כראוי ורוצים בכך?

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. אין לי בעיה על כשרות איתם. אלה אינני יכול לדעת אם אצלהם העניין הוא אקראי או קבוע. יש הבדל בין אעשה שמבשלת באקראי לבין בקביעות. שאז עניין הקביעותמיכול להיות אסור בשביל שהיא תפסיק לבשל. אבל אם היא לא גרה איתי, אינני יכול לדעת אם הבישול הוא אקראי בשבת או קבוע בשבת. ולזה יכולה להיות משמעות.

  2. אם על הרכיבים כתוב שיש השגחה. למשל על קמח, או על הסוכר. אמנם אנחנו לא מקפידים על בדץ, כי זו משפחה חילונית. אבל יש מצב שהביצים, אין לדעת על כשרותם. אבל על רכיבים בתוך אריזה מהמכולת, בדרך כלל יש הכשר, ואני סומך על זה.

  3. והעוגות שאחותי אפתה היו במגשים חד פעמיים. יש מגשים שהם בסגנון דומה לזה. https://sc01.alicdn.com/kf/HTB1Vg1.d7fb_uJkSmRyq6zWxVXar/Recycle-disposable-aluminum-foil-tray-with-cover.jpg

    אני מניח שזה חייב להיות כשר, כי זה נראה מגש חד פעמי. אבל יתכן ועם התנור יש בעיה. הוא תנור של 2 דלתות, ולפני זמן יחסית רב, אחותי אפתה בו עוף. והעוגה שהיא הכינה, היתה פרווה. לפי הנתונים האלה, אני מניח שהעוגה כשרה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל