לתרומות לחץ כאן

אשה שזינתה האם הבועל נותן בה מרוחו – כלי ורוחא?

שאלה:

בס"ד
שלום עליכם לרבנים היקרים,
מובא בשער הגלגולים הקדמה לו דף מד ע"ב: "דע…כי כל אדם מניח חד רוחא באתתא בביאה ראשונה, כשעושה אותה כלי, והנה ההוא רוחא הוא חלק נצוץ מנשמתו… " – והנה מבאר המתוק מדבש (שם): "…ובכל זיווג בעולם אין חך וולד בעולם שאינו לוקח מעט מאותו הרוח, וכו'…"
שאלתי היא כדלהלן: האם הכוונה בביאה ראשונה הינה ביאה על אשה בתולה או לאו דוקא ?
שאלה נוספת: אם הכוונה לאשה בתולה, אזי יוצא שאישה שאיבדה בתוליה בבעילת זנות וכדו' ולאחר מכן התחתנה עם מישהו אחר, נוצרת בקרבה אותה נפש אשר הניח בקרבה בועלה הראשון, ואם כך לילדים שיוולדו לה אחר נישואיה יהיה רשימו מנפש הבועל הראשון, האם כך הדבר, אנא הסבירו.
ברכה והצלחה !

תשובה:

שלום וברכה

אינני בקי בחכמת הקבלה, אבל בדיוק נזדמן לידי מאמר חשוב בענין זה בכתב יד עדיין, מהגאון רבי יעקב הלל שליט"א ראש ישיבת המקובלים אהבת שלום בירושלים, ומסקנותיו כך:

א. ענין כלי ורוחא וכו' הוא לאו דוקא בבתולה, אלא כל אשה שיוצרת קשר של קיימא עם איש על ידי נישואין, אותו אדם נותן בה מרוחו.

ב. בזנות כאמור אין נתינת רוחא כלל, וראה במקורות הטעם. והוא סוד אין האשה כורתת ברית וכו', נתינת הרוח היא חלק מכריתת הברית בין בני הזוג, ולא דבר נפרד.

ג. בגירושין, הגט כורת לא רק קשר הנישואין על פי נגלה, אלא גם את הרוחא, ולא נשאר בה כלום מהבעל הראשון.

ד. באלמנה נשאר מהבעל הראשון כידוע, ועל זה סידרו תיקון אלמנה סדר שלם שמקובלים אומרים ועושים עבור אותה אשה כדי לבטל ממנה את רוח בעלה הראשון.

נמצא שכאשר אדם נושא אשה שזינתה עם אחר, הוא נותן בה מרוחו ואין בה רוח אחרת, וילדיו יקבלו מרוחו וכו' הכל כדת וכדין.

מקורות:

הראיה לכך שהרוחא היא דוקא בקשר של נישואין ואינה קשורה רק למעשה הביאה שעשה אותה כלי, שכן בזוהר הובא על הפסוק "בצאת נפשה כי מתה" שנאמר ברחל אמנו, שהסיבה למותה של רחל היה שבנימין נטל עמו את כל ה"רוחא" ואין קיום לאשה בלי רוח בעלה. והקשה על זה הרש"ש הק', אם כן כיצד אשה רווקה שאין לה בעל יכולה להתקיים? והשיב, שכבר בעולם הנשמות, קודם רדתה לחיי העולם הזה, נתן בה בעלה המיועד לה מרוחו, ובזכות אותה הרוח שנת בה היא מתקיימת עד לנישואיהם, שאז במעשה הביאה הוא מוסיף מרוחו בה וכו'. נמצא שנתינת הרוח אינה משהו שקורה סתם על ידי ביאה, אלא חלק מהחיבור והקשר האמיתי שבין הנשמות, דבר שנעשה רק על ידי נישואין. במאמרו שם האריך עוד במקורות וראיות, אלו תמצית דבריו לפשוטי העם כמונו…

הצטרף לדיון

3 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל