ממתי מונים את ימי השבע ברכות מזמן החופה או מהחתונה?

רבני בית ההוראה
ט"ז סיון ה'תשע"ח

שאלה:

אם היתה חתונה ביום שני לפני השקיעה – האם אפשר ביום ראשון בלילה לעשות עדיין שבע ברכות? תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

לא עושים שבע ברכות בליל יום שני. כתב הרמ”א אבה”ע סי’ סב סעי’ ו’: “ואלו ז’ ימים מתחילין מיד לאחר ז’ ברכות שבירך בראשונה”. ומקורו הוא מתשובת הרא”ש. וראה שם בחלקת מחוקק שכוונתו לומר שמתחילים למנות משעה שסיימו את השבע ברכות שבירך בראשונה ולא בשעת הסעודה הראשונה. ובפתחי תשובה הביא מחלוקת האם הלכה זו קיימת גם כאשר מפרידים את החופה מהסעודה. כמו שהיום עושים בחו”ל בהרבה מקומות שהחופה נערכת בצהרים – אחה”צ, באולם קטן או בביהכ”נ ואח”כ בערב מתאספים שוב ברוב עם ועושים חתונה כרגיל. במקרה כזה דעת הכנסת יחזקאל שמונים מזמן הסעודה הראשונה. ויש חולקים עליו כפי שהביא שם. אבל במקרה שעושים חופה ומיד סעודה כנהוג בארץ מונים כפי שכתב הרמ”א מזמן החופה.

יצויין, שלגבי נפילת אפים כתב המשנה ברורה בסי’ קלא ס”ק כו: “ובזמנינו נוהגין שאין נופלין כל ז’ ימי המשתה ואפילו אם יום ז’ הוא יום ח’ של החופה אם מתפללין קודם שהיה החופה כגון אם היה החופה מעט קודם לערב ביום א’ אין אומרים תחנון עד יום א’ הבא מעט קודם לערב”. כלומר, מעת ולעת.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *