שאלה:
מחתך
לענין נייר כסף – מה הפתרון האפשרי לחתוך בשבת כששכחתי או שהבנתי שאני נצרך לנייר כסף, האם לכסות על האוכל או הסיר בנייר הכסף יהיה כמאהיל ומה המרחק שיחשב כמאהיל, והאם יש בזה מאהיל או שמא אני משמר את האוכל כמו בסיר רגיל ואין אני מתכוון להאהיל ואין בזה מאהיל.
תשובה:
שלום וברכה
אין לקרוע נייר כסף בשבת, זה לא רק בעיה של מחתך שזה דוקא ניתן לפתור אלא בעיקר בעיה של קורע. אין בענין זה בעיה של אוהל כיון שהנייר כסף נחשב מכסה לסיר, כך הכריע החזון איש סיק נב ס"ק י, שהואיל והמחיצות קיימות כל הזמן אין כאן מעשה של אוהל. אמנם יש שהחמירו בזה והקלו רק במכסה שיש לו בית אחיזה, ראה שמירת שבת כהלכתה פרק כד הערה עא. ולדעה זו אם יש חלל טפח אסור להניח את הכיסוי, ולמעט תבניות דקות תמיד יש חלל כזה, ולדעה זו יהיה מותר רק אם לא הזזת את הכלי ממקומו.
איני מבין אם רבים מהפוסקים הלכו אחרי שו"ע הרב שהתיר לקרוע דבר שהוא שלם וכן עיין בכתב עת נזר התורה להג"ר ישראל דוד הארפענעס שהביא ראיות .. ובסוף המאמר התיר בשופי ע"י נוכרי .. מה שאין כן הסכמה לפוסקים בעניין ישראל מוכרח שתהיה דרך להתיר גם עם ישראל .. אני רק שואל..
למעשה המנהג להחמיר, וראה ביאור הלכה סי' שמ. אינני מבין מה הכוונה "דרך להתיר".?
האם אפשר לקרוע נייר כסף בשינוי?
כאשר דבר אסור בשבת, גם בשינוי הוא אסור.. זו אותה הגברת בשינוי אדרת… [יש אופנים שיש שהתירו שינוי לצורך חולה, אבל רק חולה].
יש לציין שאסור אפילו לכסות עם הנייר בלי לקרוע אותו מהגליל מחשש מוקצה. (-הגרי"ש אלישיב).
מותר כרגיל להדק את נייר הכסף מהצדדים בשבת? זה יוצר צורה של התבנית או הסיר.
אין חשיבות לצורה זו. מותר.
השאר תגובה