לתרומות לחץ כאן

בונה וסותר בעגלת ילדים בשבת

שאלה:

בסד
האם מותר לפתוח או לסגור עגלת תינוק בשבת

תשובה:

שלום וברכה

עצם פתיחת העגלה וסגירתה כאשר הכל מחובר רק מקופל אין בו בעיה, כמבואר בשו"ע בסי' שטו סעי' ה לגבי כסא טרסקל.

לגבי הגגון של העגלה כאשר הוא אינו מחובר אלא כמו מטריה כזו, יש להחמיר, אבל אם הוא מחובר ויש לפושטו, יש להקל וכן המנהג, אף שיש שהחמירו בזה, ראה במקורות.

לגבי עגלת "אמבטיה" שצריך לחברה לגוף העגלה אחרי פתיחתה, ראה כאן.

מקורות:

החזון איש (שם) כתב: “מן האמור (לענין כסא טרסקל, לשיטתו שאין לחלק אם האהל נעשה להגן) נלמד, דעגלות של תינוקות שיש עליהן סוכה הנמתחת ונקפלת, מותר למותחה ומותר לקפלה. אע”ג דכשמותחה עושה גג ומחיצות וגם כוונתו לצל ויש בגגה טפח, מ”מ כיון דהסוכה קבועה בעגלה ועשויה לנטותה ולקפלה, חשיב כדלת הסובבת על ציריה וככסא טרסקל”.

אבל בקצות השלחן (סי’ ק”כ בדה”ש ח’) כתב (לפי שיטת הנו”ב וש”ע הרב דלעיל, שהיתר כסא טרסקל שייך רק באהל שלא נעשה להגן): “העגלות הקטנות שבזמננו, שמשכיבין בהם התינוקות, ויש להם גג להאהיל שמתקפל ומתפשט, פשוט שאסור לפשטו בשבת, אע”ג שהגג מחובר להעגלה. ואינו דומה לכסא של פרקים שמותר לפתחו בשבת, דהתם עיקר ההיתר, לפי שאינו מכוין לעשיית אהל, אבל כאן דכוונתו להאהיל ולהגן על התינוק, אסור, וצריך להזהיר ההמון על זה”.

אמנם לפי דברי הרמ”א, שהתיר לפתוח ולסגור בשבת גג של צירים עולה, שאם מחיצות האהל קיימות, ורק מוסיף לסגור את הגג הקבוע בו, אין מקום לאסור, אפילו אם נוקטים שההיתר של כסא טרסקל אינו קיים באהל העשוי להגן, כי הגג נחשב רק כדלת העשויה לפתוח ולנעול, שאין בפתיחתה ובנעילתה משום עשיית אהל.

וכ”כ התפארת ישראל (בכלכלת שבת בענין הרעגענשירם אות ה’) לענין איסור פתיחת מטריה: “גם אין לדמות הרעגענשירם (מטריה) לאויפצוגדאך (גג) של סוכה, דמותר לפתחו ולסגרו מדמחובר הגג בצירים…גם זה אינו ראיה, דהתם כל האהל כבר עשוי, ובקשור בצירים בסוכה…הוה ליה כדלת שנועל הפתח, משא”כ בשירם, כשדוחק למטה עושה אהל מחדש”.

וזו נראית כוונת שו”ת מנחת יצחק (חלק י’ סי’ כ”ו) שכתב: “ובנוגע לשאלתו, הנה על אף שברור בדעת השו”ע הרב דבגג הנעשה להגן אינו מועיל ההיתר של כסא טרסקל, אמנם שפיר כתב כ”ת דהגג של עגלת ילדים דומה לדלת, מפני שהגג מחובר להעגלה, ומשם אפשר לקפלו ולהפשיטו. אך מה שהביא מהקצוה”ש שאסר, מפני שאינו דומה לכסא של פרקים, מפני שעשוי להאהיל ולהגן על התינוק, לדעתי אין זה מוכרח, והדבר תלוי במציאות. דהרי בחזו”א שם כתב בזה”ל: מן האמור נלמד, דעגלות של תינוק שיש עליהם סוכה הנמתחת ונקפלת, מותר למותחה ומותר לקפלה, אע”ג דכשמותחה עושה גג ומחיצות וגם כוונתה לצל ויש בגגה טפח, מ”מ כיון דהסוכה קבועה בעגלה ועשויה לנטותה ולקפלה, חשיב כדלת הסובבת על ציריה וככסא טרסקל, עכ”ל. לפי”ז אף שהשו”ע הרב אוסר כסא טרסקל להגן, לא הוי כמציאות המתבאר בדברי החזו”א, ואפ”ל דבמציאות דהוי כמו דלת ממש כמו בנד”ד מודה השו”ע הרב דמותר, וכמבואר.

… ושפיר כ’ כ”ת בטעם השו”ע הרב שאוסר כסא טרסקל להגן, דמיירי שכל האוהל נפתח ונסגר כחופה, שהכל מתקפל ואינו דומה לדלת. ולפי”ז לכאורה יהא מותר לפשוט ולסגור הגג של העגלת ילדים, אם היה מחובר מבעו”י, גם לדעת השו”ע הרב, דהרי זה דומה לדלת שהגג מחובר לעגלה, ומשם אפשר [ללמוד להתיר] לקפלו ולהפשיטו”.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל