לתרומות לחץ כאן

כיסוי הכלים מתי נחשב אוהל בשבת

שאלה:

שלום וברכה,
שאלה: כתב המ"ב לנושא כיסוי הכלים (אוהל), שאין בעיה כלל אבל הוסיף שכאשר מזיז ממקומו ומכסה בכך עושה מחיצות ובא להגן ולכן יהיה אסור אם הזיז ממקומו

וז"ל:
שטו יג, ס"ק מח
(מח) ע"פ החבית וכו' משום אהל – ואע"ג דשרי להחזיר הקדירה ע"ג כירה ולא חיישינן משום אהל הואיל והמחיצות כבר עשויות [ובאהל כזה שאין כונתו לאהל אלא שממילא נעשה אינו אסור אלא אם יעשה מחיצות ג"כ וכנ"ל בס"ג במ"ב] יש לומר הואיל והכובא רחבה יותר מדאי נעשה כאהל [מ"א בשם תוס' ור"ן] ולפ"ז מה שכתב בשו"ע חבית היינו נמי ברחבה הרבה וכתב המ"א בסק"ו דה"ה בתיבה רחבה שיש עליה כיסוי אם אינו קבוע בצירים אסור להניח עליה בשבת ותיבה שאינה רחבה כ"כ מותר לכסותה ואין בזה משום חשש אהל הואיל והמחיצות כבר עשויות. ***והיכא שמטלטלה ממקום זה להעמידה במקום אחר ושם מכסה אותה אסור בכל גווני דהוי ע"י העמדתו כאלו עושה המחיצה עם הכיסוי*** ביחד ולכן צריך ליזהר בסעודות גדולות שמניחי שלחנות על חביות צריכין ליזהר שיהפוך צד החבית הפתוח לצד הקרקע ועל צד הסתום יניח השלחן [ח"א]. עוד כתב דטי"ש קעסטי"ל שנשמט כולה מן השלחן אם יש טפח בעומק חללה אסור להחזירה שעושה אהל וכן מטה שקורין [שלאף באנק] שיש לו כסוי ואינה מחוברת בצירים אין להחזיר עליה הכיסוי דיש בזה משום עשיית אהל מ"מ אין למחות בהנוהגין להקל בכל זה דיש להם על מי שיסמוכו [הם דעת הראב"ד והרשב"א שאביא לקמן בסקמ"ט וגם דעת הב"ח עי"ש] ועיין בבה"ל:

ויש לי שתי שאלות:
א. ודאי שאינו מתכוון המ"ב גם לכיסוי כלים אלא שמכסה בדבר אחר כגון מגבת , צלחת וכו.. נכון?

ב. האם כל האיסור הוא שמזיז ממקומו שבכך עושה מחיצות ולכאורה אם להגן מלכלוך או לשמר מה שבתוך, יהיה מותר. האם לדעת הספרדים גם כן יש איסור לכסות כאשר מזיזים ממקומו שאז יצר מחיצות?
ומה דעת בני אשכנז , שהרי החזו"א לכאורה לא אסר אם מזיז ממקומו?

תשובה:

שלום וברכה

א. לדעתי הוא במפורש אוסר גם בכיסויים המיוחדים לאותם הכלים, כל שאינם מחוברים בצירים, אלא שכתב בשש"כ פרק כד בשם הגרש"ז אויערבך שכיסוי שיש לו בית אחיזה יש לו שם כלי באופן מובהק ובזה לא אסרו.

ב. הוא בודאי אוסר גם כשאין דעת להשתמש כלל בתוכו כמבואר בדוגמאות שנותן. ובמפורש  דוקא כשמזיז ממקומו.

החזון איש איש סי' נב ס"ק י אכן מתיר בכל אופן.

אינני מכיר הבדל בזה בין הקהילות השונות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל