שאלה:
שלום,
השו"ע כותב שטו סעיף ב כתב:
עצים שתוקעין ראשן האחד בדופן הספינה וכופפין ראשן השני בדופן השני של הספינה ופורסין מחצלת עליהם לצל אם יש ברחבן טפח או אפילו אין ברחבן טפח אם אין בין זה לזה ג' טפחים חשיבי כאהל ומותר לפרוס עליהם בשבת מחצלת דהוי ליה תוספת אהל עראי ושרי ומטעם זה מחצלת פרוסה כדי טפח מותר לפרוס שאר המחצלת בשבת וטפח שאמרו חוץ מן הכריכה:
מפה נלמד שאם היה שם גג קבוע, מותר להמשיך לפרוס כהמשך לגג יריעה דרך ארעי, וכן יהיה מותר להסיר את מה שהוסיפו בשבת. והשאלה:
ןאני מנסה להבין:
בניתי מסגרת (בצורת סוכה), וכל המסגרת העליונה בניתי מקרשים שכל קרש יותר גדול מרוחב טפח, האם זה משמש לי כ"תחילת אוהל" ומותר לי להמשיך משם ולמתוך סדין לצורך הגנה מהשמש, או שאומרים שמלבד המסגרת, צריך לעשות עוד תוספת של טפח ומשם יהיה מותר להמשיך אוהל ארעי?
תשובה:
שלום וברכה
המסגרת עצמה בארבעת הצדדים מן הסתם לא נעשית כחלק מהגג ולצל ואינה מספיקה, אבל אם נתת קורות כאלו גם באמצע כעין פרגולה, אזי זה ממש המקרה של השו"ע, אבל לשים לב שמדובר רק על תוספת עראי, לא כשאדם פורס כדי שישאר שם כל ימי הקיץ…