לתרומות לחץ כאן

האם מותר לרחוץ באו"מ לאחר תשמיש?

שאלה:

רציתי לשאול האם יש איסור לאשה לרחוץ עצמה
בא"מ לאחר תשמיש במים חמים/צוננים מצד השחתת זרע ואם אסור מה האופן המותר אם אפשר לציין מקור תודה

תשובה:

שלום רב,

בעצם השאלה היא האם יש איסור השחתת זרע לאחר התשמיש (באופן הראוי לעיבור). או האם אישה מצווה על כך.

כידוע יש מחולקת ראשונים בסוגיה בנדה יב ג' נשים משמשות במוך, וגם האחרונים חולקים בדעת הראשונים, האם הסוגיה עוסקת בנתינת מוך קודם תשמיש, אולם לאחר תשמיש אין כל איסור (מוך לאחר תשמיש נועד להוציא את הזרע כדי שלא תתעבר). הגרע"א בתשובה (קמא סי' עא) החמיר בזה מחמת מחלוקת הראשונים וכך הוא הבין מדברי רש"י והנמוק"י ועוד אחרונים. מאידך יש שחלקו עליו. הפתחי תשובה באבה"ע סי' כג הביא את השיטות.

אמנם בשו"ת אחיעזר ח"א סי' כג דחה את כל ראיות הגרע"א ומסקנתו שאין בכך איסור (אלא שהוא כמובן מדבר כמו כל תשובות האחרונים על סיטואציה של מצב שיש סיכון. וראה עוד בספר מרחשת ח"ב סי' ט' שהרחיב מאד בכל הסוגיה. ולדבריו, יש שני איסורים באיסור הוצאת זרע או השחתת זרע. יש איסור הוצאת זרע לבטלה שזה איסור מצד לא תנאף וכד', ואיסור זה באופן עקרוני שייך בין על האיש ובין על האישה. ויש איסור השתחת זרע הראוי לעיבור (לאחר תשמיש שזה איסור מצד פריה ורביה, וממילא שייך רק באיש ולא שייך באישה.

וראיה לכך הביא ממה שאמרו על זונה או אנוסה שהיא מתהפכת כדי שלא תתעבר, א"כ כנראה שאין בכך איסור. וציין לתשובת המהרי"ט סי' מח שדן באדם שבא על שפחה של חברו התובע אותו על כך שהוא הכחיש אותה ע"י העיבור. והמהרי"ט רוצה לפטור אותו משום שהיא יכלה להתהפך, ואילו היה איסור בדבר ודאי לא היה זה סיבה לפטור אותו.

וראה עוד שם באות ג' (ב') שדחה את ראיית רע"א ממדיחה בחמין. וכן שם באות ו' (א) דן בסוגיית הגמרא בכתובות עב,א ממלאה ונופצת שאין בכל איסור. ומה שהביא רע"א את דברי הריב"ש שיש בכך איסור. הוא למד שהיא עושה כן בשעת תשמיש וממילא יש איסור מצד לתא דבעל.

לכן לשאלתך אם היא עושה כן באופן מלא ומוציאה את הכל מבפנים, זה תלי בנידון זה. אולם אם היא עושה כן כדי להתנקות ובאופן חיצוני או קצת מפנים, לכאורה אין בכך כל איסור. ברור שאישה יכולה לנהוג לאחר תשמיש כרגיל ולא שמענו שעליה להזהר כל ג' ימים כדי שלא לעבור בשוגג על איסור זה לדעת האוסרים.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל