לתרומות לחץ כאן

מנחה אחרי צאת הכוכבים

שאלה:

בס"ד

שלום הרב!
אתמול הייתי בתפילה ופגשתי אדם שחמותו נפטרה.
1) האם הוא נוהג איזשהו מנהג אבלות?
2) לא היה להם מניין והוא ביקש שאגיע(מדובר על יהודי התפוצות- ממש רחוקים וחלקם לא יודעים לקרוא מהסידור). השעה הייתה מאוחרת למנחה (12 דק אחרי שקיעה) אמרתי לו שיעשה חזרה מלאה (שיאמר גם אתה חונן עד הסוף) על מנת שמי שלא יודע ישמע. האם נהגתי נכון?
3) לאחר תפילת מנחה הוא רצה להתפלל מיד ערבית- לא ידעתי אם זה מותר אז אמרתי דבר תורה לע"נ של 2 דקות, האם היה אפשר להתפלל מיד ערבית ללא הפסקה?
4)לאחר תפילת ערבית אמרתי להם שיחזרו אחרי ויאמרו לאבלות : המקום ינחם אתכם בתוך שאר אבלי ציון וירושלים- האם היה צריך לעשות דבר נוסף. אשמח לדעת אלו דברים הלכתיים חשובים צריך לדעת בימי השבעה על מנת שאוכל להדריך אותם בביתם (אין מי שמדריך אותם) מדובר שוב על אנשים רחוקים .

תשובה:

שלום וברכה

  1. יש כלל כל המתאבל עליו מתאבל עמו. כלומר הואיל ושאתו שיושבת שבעה היא מאלו שהוא צריך להתאבל עליהם אחרי מאה ועשרים, הוא גם צריך להשתתף עמה בכמה ענינים בעת שהיא מתאבלת – עד שבת. ראה בענין זה כמה תשובות כאן.
  2. אי אפשר להתפלל אחרי צאת הכוכבים, עד 13 דק' בדוחק עוד אפשר, אבל לא כך. היה צריך לומר להם להתפלל ערבית.
  3. למה לא? זה כבר היה אחרי צאת הכוכבים וגם לבני אשכנז שלא עושים תרתי דסתרי באותו היום – מותר, אבל שוב כאמור לא היו צריכים בכלל להתפלל מנחה… אלא להשלים ערבית פעמיים.
  4. לא צריך עוד. העיקר בהזדמנויות כאלו שהלב פתוח, לדבר איתם בחום על יהדות, להסביר להם שכל חיזוק באיזו מצוה זו המתנה הכי טובה שיוכלו לתת לנפטר וכו' וכו'.

תפעלו כבוד שמים!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל