לתרומות לחץ כאן

עירוב תבשילין לאדם שאינו מבשל בחג

שאלה:

האם חובה להכין עירוב תבשילין אפילו אם אני יודע שכול האוכל מוכן ולא צריך שום דבר או רק מצד היותר טוב כדאי לי לעשות ואין בזה חובה?

תשובה:

 

שלום וברכה

מי שמאכלי השבת מוכנים לו כולם עוד מלפני יום טוב, ואינו צריך לבשל בכלל או להטמין או להשהות את המאכלים על גבי האש ביום טוב לצורך שבת, יניח עירוב תבשילין בלא ברכה וזאת בכדי שיוכל להדליק נרות לכבוד שבת, ואם אינו מדליק נרות אינו חייב להניח עירובי תבשילין, אולם עדיף לכתחילה להשאיר דבר הצריך בישול ביום טוב כדי לקיים מצות עירוב תבשילין.

למעשה, כיון שבדרך כלל נשאר דברים שצריך לחממם לפני שבת, וכיוצא בזה, מן הראוי שבכל מקרה יניח עירוב תבשילין בלא ברכה.

יש עצה להוסיף מים במיחם של שבת לצורך השבת ובאופן זה הוא מבשל ממש לצורך השבת ויכול לברך על העירוב.

מקורות:

בנוגע להדלקת נרות נחלקו הדעות אם צריך עירוב תבשילין כמבואר בשו”ע סי’ תקכז סעי’ יט, וראה משנה ברורה שם ס”ק נה.וראה כאן סיכום דיני עירובי תבשילין.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. בס"ד
    שלום רב
    אם אני מתכוונת לעשות דברים המותרים ביום טוב , כמו לקלף ביצים מקליפתם , לקלף תפוחים , לצורך יום טוב ולצורך שבת קודש , וגם כמובן להדליק נרות (בעזרת קירוב נר לנר נשמה שהודלק מערב יום טוב ) בליל שני של ר"ה וביום שישי לפני כניסת השבת אבל אני לא מתכוונת ממש לבשל על אש בימי החג לכבוד שבת כי הכל יהיה מוכן כבר מערב החג . האם לברך על העירוב ?

  2. זה לא חידוש שלנו, כך ההוראה המקובלת, ובזמן חכמים כולם בישלו ביום טוב, לא היו מקררים.
    אגב ראיתי בחג שהגרי"ש אלישיב סבר שגם לגבי איסור חזרה שהוא דרבנן יש צורך לעשות עירוב תבשילין בברכה, כך שאם עושים חזרה בשבת שלא לפני תנאי חזרה לדבריו גם יש לברך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל