מדוע רבי יהושע שיקר לרבן גמליאל בברכות כז,ב

רבני בית ההוראה
כ"ה אב ה'תשע"ז

שאלה:

בס”ד
שלום לכבוד הרב
צריך להמנע כמה שיותר מדבר שקר אך יש מצבים כגון חסידות כמש חס”ל סימן א או דרכי שלום וכדומ…

בברכות כז,ב מבואר המקרה עם תפילת ערבית רשות או חובה וכו וכשרבן גמליאל שואל האם אמר שהיא רשות ענה “לאו”…

מה התירוץ למקרה זה?

תדוה רבה

תשובה:

שלום רב,

רבי יהושע אמר לאו הן מפניהשלום שמותר לשנות מפני השלום, מן משום כבוד נשיא ישראל – רבן גמליאל. כי ההלכה הזו שמותר לשנות מפני השלום אינה דווקא מפני השלום, אלא כל פעם שאין כאן רמיה שמרמים אדם אחר, ואי אמירת האמת היא למטרה טובה מותר לשנות מהאמת, וכפי שהגדיר החזון איש ששקר אינו סתם אי אמירת האמת, אלא שקר זוהי מידה מגונה וכשהיא למטרה טובה אינה בהגדרת האיסור. ולכן מותר לשנות מפני השלום וכד’, אחרת ודאי שאין כל היתר לעבור על כל איסור אחר מפני השלום. ראה עוד במאגר השו”ת, שונות, שקר.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *