לתרומות לחץ כאן

לשקר "משום דרכי שלום", כיצד?

שאלה:

שלום כבוד הרבנים.

קראתי את כל מאמרי השבוע שמדברים על הנושא של האמת והשקר, פה:

מתי חובה לשקר? ומתי הדבר אסור?

מתי אסור לשקר? ומתי חובה לשקר? [חלק ב]

איסורי מדבר שקר תרחק

שמחתי ללמוד כמה עניינים על הנושא הזה, הן בתנ"ך, הן בחז"ל, הן בפוסקים.
ואחד מהעניינים היסודיים שיוצא מהנושא הזה, הוא שמותר לשנות את האמת, ואולי גם לשקר ממש, משום דרכי שלום.

אבל קשה לי לדעת בדיוק מה נקרא "משום דרכי שלום".
כי אפשר לומר שבכל מקרה שאפשר שיהיה לי בעיות עם אחרים (החברים, בני המשפחה, וכו') אם אני מגיד להם את האמת, אז יהיה לי מותר לשקר כדי שלא יהיה בעיות של כאב ראש או של מחלוקות שלא לצורך, וכן הלאה.

למשל, יש לי בני משפחה שהם קשים, תובעניים וקפדניים איתי.
יש לי הרושם שהם אף פעם לא מרוצים ממה שאני עושה.
וגם כשאני רוצה לקנות משהו עם הכסף שלי – שהרווחתי בעבודה קשה – הן בשבילי, הן בשביל אחרים כדי לשמח אותם, או אפילו כדי לקנות ספרי קודש למשל, הם מעירים הערות גנאי.
ואז אני מעדיף לשקר כדי שלא יהיה בעיות כאלה, אבל אני לא יודע אם זה מותר, או שאפשר לומר שהשקרים האלה יהיו משום דרכי שלום, וכו'.

ולכן רציתי לשאול: מה נקרא "משום דרכי שלום" שמאפשר לשקר ממש, או לשנות את האמת?

תודה מראש.
חודש טוב ומבורך.

תשובה:

ככל שזה נעשה כדי למנוע מריבה ומחלוקת, למשל הם יריבו איתך על כך שקנית ספרי קודש, מותר לשנות מהאמת.

אבל כאן יש לי הצעה שבאה מתוך הרבה מאוד נסיון כאן באתר במקרים דומים:

עיקר הבעיות מסגנון זה בין בני משפחה נובעות דוקא מהשקר, מההתחמקות, מהפעם כן ופעם לא וכו'. 

אדרבה! עליך להיות בטוח בעצמך ובהחלטותיך, ואז גם הם יראו שיש לך דעה מוצקה, דרך חיים, חשבון מושכל מה לעשות עם הכסף וכיצד, והם יבינו שאי אפשר סתם להתערב לך.

מאוד מצוי שבעלי תשובה יש להם חיכוכים בבית לגבי כשרות וכדומה. ממה נובע החיכוך, דוקא מכך שלפעמים הם מוותרים או מעלימים וחושבים שויתרו, ואז כאשר הם כן רוצים לעמוד על שלהם, זה באמת מעליב, אם אתמול יכולת לוותר למה היום לא?

אבל אם מביעים דעה ברורה ואומרים, זו ההלכה, זה לא בידי לשנות, אני יהודי דתי וזו הדת היהודית ואין מה לעשות, אז גם אם בתחילה יהיה על כך ויכוח אבל ככל שיראו שזה רציני יבינו שזהו זה ואין מה לריב.

כך שהאמת, האסרטיביות שנעשית אגב מתוך נעימות וכבוד לגמרי! אבל החלטית ברורה ועקבית, דוקא מונעת מריבות הרבה יותר מכל השקרים הללו….

ברכה והצלחה!

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. כבוד הרב.

    "ככל שזה נעשה כדי למנוע מריבה ומחלוקת […], מותר לשנות מהאמת".
    זאת אומרת שאם מותר לשנות מהאמת, עדיין אסור לשקר ממש, אפילו כדי למנוע כל מיני מחלוקות, קונפליקטים או אי הבנות, ואפילו כשאין פתרון אחר לשקר ממש?

    אני יודע שלא טוב לשקר או להתרגל לשקר – כמבואר במאמרי השבוע הנ"ל – אבל אני מדבר על מצב שלא תמיד אפשר להגיד האמת או אפילו לשנות האמת מבלי שאף אחד יחשוב שאני מסתיר דברים.

    תודה רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל