לתרומות לחץ כאן

טבילת עזרא או לצאת מהבית עם תפילין

שאלה:

בס"ד
מה עדיף ללכת לבית הכנסת עטוף בטלית ותפילין או ללכת למקווה (לאחר תשמיש )

תשובה:

שלום וברכה

ברור שאם אלו שני הצדדים עדיף לקיים טבילת עזרא מללכת מהבית עם תפילין, ברבינו יונה בברכות כתב שעל ידי טבילה זו התפילה יותר מקובלת ומרוצה לפני המקום, ויש ראשונים שסברו שתקנהזו בטלה רק לגבי לימוד תורה ולא לגבי תפילה, כמבואר שם, כך שלמרות שלהלכה מותר להתפלל גם בלי טבילת עזרא, בודאי חשיבותה רבה מהיציאה מהבית עם תפילין. המומלץ, לאחר המקווה להניח תפילין מחוץ לבית הכנסת, ולהכנס אליו כשאתה עטור בהם, וכפי שכתב במשנה ברורה לגבי מי שלא הניח בבית.

מקורות:

בטור סי’ פח הביא בזה את שיטות הראשונים, וסיים שהכל תלוי במנהג ובזמנינו נהגו שבעל קרי אינו טובל לא לתפילה ולא לתלמוד תורה. בגינת ורדים כלל ו סי’ יא הביא דבריו, וכתב, שמכל מקום המחמיר בזה תבוא עליו הברכה. על פי האר”י יש להחמיר בכך מאוד כמובא בשער המצוות פ’ כי תצא שהאר”י היה מקפיד על טבילה זו בכל כוחו, וידוע שחכמי הספרדים קיבלו זאת עליהם כהנהגה קבועה. וכן היה מנהג חכמי ירושלים, כמבוא בס’ ארץ חיים סי’ שכו, שהיו טובלים גם בשבת בבוקר [שלא כהנהגת הגר”א שאם כי החמיר בזה ביותר בימי החול, אסר לטבול בשבת משום חשש סחיטה]. אמנם בשו”ת לב חיים סי’ מז נראה שראה בזה חומרא בעלמא ולא הנהגה מחייבת, וכן נראה ברב פעלים ח”ב סי’ סא. וראה כף החיים סי’ נג אות קיג, שאם הציבור אינו מקפיד מותר גם לשמש כש”ץ בעודו בטומאתו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל