שאלה:
לשיטת הרב עובדיה זצל.
אדם שקידש ל5 אנשים וכיוונו לצאת ידי חובה וגם הוא כיוון להוציא.
במידה והם לא שתו מהיין, האם עברו על ברכה לבטלה?
כיוון שיש דין שומע כעונה. זה כאילו הם ברכו ברכת בורא הגפן ולא שתו.
תשובה:
שלום רב
אין חיוב לשתות מיין הקידוש, זה הידור מצוה בעלמא לטעום מכוס של ברכה, ברגע שהמקדש שותה מלוא לוגמיו כולם יצאו ידי חובה. ראה שו"ע סי' רעא סעי' יד.
אבל למה זה לא נחשב להם כברכה לבטלה? הרי היה כאן דין שומע כעונה.
זה כאילו הם בירכו בורא פרי הגפן אבל בלי לשתות!
בלי להכנס לשאלה אם יש ברכה לבטלה בשומע כעונה שבשדי חמד הביא בזה מחלוקת, כאן הבורא פרי הגפן אינו סתם ברכות הנהנין אלא הוא חלק מהקידוש, יש הרבה להאריך בזה, ראה רש"י בעירובין מ ב שבכלל נקט שלא צריך לשתות וכל חיוב השתייה הוא רק משום שגנאי הוא לכוס של ברכה שלא שותים ממנו, ולכן אגב השתייה היא מלוא לוגמיו ולא רק טעימה.
השאר תגובה