לתרומות לחץ כאן

מה מוגדר הנאה ממעשה שבת? תרופות בשבת

שאלה:

שלום וברכה,
לשיטת הספרדים,
1. האם אדם ששכח או שהיה אנוס ולא הדליק נר לפני יום טוב, יכול להדליק אש ביום טוב עצמו?
2. האם מותר לאכול מתבשיל שבושל ביום טוב על הגז ולאחר מכן בעלת הבית כיבתה את הגז באופן רגיל? מה הדין אם אני מודע לכך מבעוד מועד?
3. למה במשנה כתוב שהמכבה את הנר בשביל החולה פטור? למה לא כתוב מותר? פטור הכוונה : פטור אבל אסור מדברי סופרים.?
4. האם בגלל כאבי אוזניים מותר לשים שמן זית באוזן בשבת?
5. האם מותר לכתוב בחול המועד על מעטפה ובה עדי בדיקה בשביל לשלוח לרב? האם יש צורך בשינוי?

תשובה:

שלום רב,

  1. אין כל היתר להדליק אש חדשה ביום טוב אלא רק להעביר מאש קיימת.
  2. אין איסור באכילת התבשיל שכן כיבוי האש אינו פועל שום דבר במאכל אלא הוא איסור בפני עצמו, ואין לך כל הנאה מהכיבוי הזה.
  3. בודאי, הכיבוי אסור, אלא שהוא מלאכה שאינה צריכה לגופה ולכן האיסור הוא דרבנן.
  4. אם מדובר בכאב חזק שהוא בכלל חולי שרוצים לשכב מחמתו – מותר. אבל אם מדובר בסתם כאב, יש איסור לעסוק ברפואה משום זירת שחיקת סממנים.
  5. כתיבה לצורך המועד מותרת.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. לגבי תשובה 1- יש אומרים שהואיל והאיסור לרמב"ם משום שהיה אפשר להכין את האש מערב יו"ט, אם מחמת אונס לא הצליח להכין אש מערב יו"ט או שהכין וכבתה, מותר לו להדליק אש חדשה ביו"ט, כדין מכשירי אוכל נפש (ברכ"י תקב, א; ישכיל עבדי ד, כז, ב; חזון עובדיה עמ' מט).

    לגבי תשובה 3- אז מי שכיבה את הנר בגלל שמתיירא מגויים עבר על איסור דרבנן?

    לגבי תשובה 5- זה נחשב צורך המועד?

  2. בס"ד
    1. נראה ששואל באנוס וכדו' דווקא משום מכשירין שא"א לעשותן מערב י"ט
    4. אבל נותן חוץ למכה ושותת ויורד למכה (שבת קלד:) ונ' במ"ב שההיתר גם בזה"ז

  3. לא הבנתי את החילוק בין חולה שישן למתיירא מפני גויים. כיון שהיא זקוקה עתה לדעת אם היא יכולה להמשיך לספור זה צורך המועד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל