שאלה:
שלום!
מה דין צנון שחתכו בסכין בשרי נקי, כאשר חתכו במקום אחד, ובשלו בחלב? כנגד מה יש לשער? שהרי מבואר ברמ"א יו"ד צו, א, "אבל בדיעבד אין צריך לשער רק כדי נטילה", וכתב הש"ך, שזה כשחתך במקום אחד, שאז יש לשער כנגד כ"נ (ולפני כן כתב שאם חתך דק דק ישער כנגד כולו), וחולק בזה על הט"ז שסובר שבבשר בחלב ישער כנגד מקום הסכין. אמנם באחרונים כגוון קצש"ע לרב פפויפר וספר הכשרות לרב פוקס לא הזכירו כלום מדעת הש"ך, וכתבו בפשטות שצריך כנגד להב הסכין, וגם לא נתנו מקור לדין שפסקו דווקא כט"ז. תודה.
תשובה:
שלום רב
אם אני מבין נכון יש כאן עירבוב של שני נושאים, יש נושא אחד כמה צריך להסיר, ונושא שני כשלא הסירו כנגד מה צריך פי שישים, ובזה גם הש"ך שם ס"ק ז מודה שמספיק כנגד להב הסכין כשהוא פחות מכדי נטילה.
קודם כל תודה על התשובה.
לגופו של עניין, הש"ך בס"ק ט' דן בדברי הרמ"א המובאים בהמשך, ואומר שהן בסכין של עכו"ם והן בסכין של בשר יש לשער כנגד מקום הנטילה (ולא כנגד להב הסכין). [ופשוט שמדבר כשלא חתך דק דק שהרי בחתך דק כתב לעיל שבסכין של בשר יש לשער כנגד להב הסכין או הצנון, תלוי מה יותר קטן].
הוא אומר שכאשר הסכין קטן מהצנון מספיק כנגד הסכין. ורק להיפך די בכדי נטילה, ולא ידוע לי חולק בזה.
השאר תגובה