לתרומות לחץ כאן

אמירה לגוי בשבת בדרך רמז

שלום לרבנים האם לכתחילה לגוי בשבת רומזים ובדיעבד אפשר לומר בפירוש או שיש מקרים שמותר לכתחילה לומד לגוי? 2 האם מותר לומר לגוי לעשות איסור דאוריתא? 3 מה הדין אם הילד הדליק את המיבש כביסה האם בשינוי מותר לי לכבות שזה הפסד? 4מה הגדרה של הפסד?5 אם אני יעשה כל דבר בשינוי יוצא שמותר כמעט הכול אזבמה מותר לעשות שינוי? תודה רבה!

תשובה:

שלום רב

נראה משאלותיך קצת בילבול כאן בכל הענין, ננסה לתת מעט כללים:

  1. באמירה לגוי יש שתי בעיות: האחת, איסור אמירה לגוי, איסור זה ניתן לפתור על ידי אמירה ברך רמז ושלא בדרך ציווי [שני תנאים] כגון, חבל, שבת שעברה היה לי מאוד חם עם התנור הזה, חבל שהוא דולק. השני, איסור הנאה ממעשה שבת של גוי הנעשה בשביל יהודי. איסור זה הוא רק בהנאה אקטיבית ולא במניעת צער [כמו בדוגמא שאמרתי, לבקש ממנו ברמז להדליק תנור כי קר, אסור, כי אתה נהנה מחום התנור, אבל לרמוז שיכבה מותר, כיון שאין הנאה בכיבוי אלא רק מניעת צער]. נמצא שמותר לומר לגוי, רק בדרך רמז, ושלא בדרך ציווי [לומר למה לא הדלקת לי שבת שעברה? זה רמז, אבל בדרך ציווי שאסור], ורק בדברים שאינם הנאה.
  2. לצורך חולה או תינוק מותר לומר לגוי.
  3. מלאכה בשינוי אסורה מדרבנן, ממילא אין להתיר גם במקום הפסד. רק שבות דשבות, שזה תרי דרבנן מותר לפעמים בדרך צער או הפסד, וזה נאמר רק באמירה לגוי לעשות מלאכה דרבנן, וגם זה לא תמיד, ראה כאן.
  4. חשמל לשיטת החזון איש זו מלאכה דאורייתא. וגם לא נראה שפעולת המייבש הוא הפסד, מדובר בשקלים בודדים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל