לתרומות לחץ כאן

תפילה בעלות השחר למי שעובד כל הלילה / הוציא מים ממיני בר באיסור בשבת

שלום רב לרבנים שליט"א
האם אדם שעובד לילה וחוזר בעלות השחר לבית נידון כפועל ונתיר לו להתפלל בעלות השחר כמו שזכור לי שכתוב במשנ"ב שבלילות שלומדים כל הלילה אפשר להתפלל בעלות השחר או צריך להמתין לנץ החמה כשקשה לו מאוד להמתין לנץ, ורק באופן חד פעמי התירו להתפלל בעלות השחר לאדם שהיה ער כל הלילה?
עוד נשאלתי,
אדם שהכין תה ממכשיר תמי בר בכלי שלישי. האם יהיה מותר לשתות את התה כיוון שנעשתה פה פעולת איסור של בישול המים הקרים שנכנסים למכשיר או בגלל שבגוף התה לא נעשה שום איסור כיוון שהיה בכלי שלישי נתיר?
בברכה,
ויקטור בוחניק רחובות.

תשובה:

שלום רב

  1. בשו"ע בסי' פט סעי' א לא נתן הגדרה מה היא שעת הדחק, ולכן הכל לפי הענין, ואם הוא עייף מאוד וקשה לו להמתין זו שעת הדחק והוא יכול להתפלל לפני הנץ. אדרבה, אצל פועלים נראה שזו קולא מיוחדת מעבר לשעת הדחק רגילה, שהרי יכולים אנו לומר שיש להם לנהוג בבטחון בבורא עולם בענין הפרנסה ולא להקל בתפילה לצורך זה, קמ"ל שאעפ"כ מותר להם להתפלל לפני הנץ החמה…
  2. נראה שזה תלוי במה שנחלקו פוסקי זמנינו בפתיחת מקרר באיסור בשבת או דלת חשמלית, אם מותר להנות מהמאכלים שבמקרר או בחדר, דעת הגרי"ש אלישיב והגרש"ז אויערבך להתיר [ראה מלכים אומניך עמ' תקכה, ושמירת שבת כהלכתה מהדורה ישנה פ"י הערה מד, שההגרש"ז צידד לחלק בזה בין דלת למקרר], והאגרות משה או"ח ח"ב סי' עא אוסר זאת. כמו כן חשוב לציין, שהנדון הזה שייך רק בפעם הראשונה שזה קרה באותה שבת, אבל אם כבר הוציאו מהמיחם מים פעם אחת, נמצא שגם המים שהוציא עכשיו התחממו בשבת באיסור..

על עצם השאלה של הכנת תה בכלי שלישי נחלקו הדעות, וכידוע רבים מהפוסקים אוסרים זאת על פי סברתו של הערוך השולחן בסי' שיח ש"עינינו הרואות שהתה מתבשל בכלי שלישי כמו בכלי שני".

שבוע טוב.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה
    מחילה,
    גם האג"מ שם מתיר שם מעיקר הדין. ורק לבעל נפש ראוי להחמיר שלא ליהנות מכיון שנגרם הנאה זו ע"י איסור. ויקטור בוחניק רחובות.

  2. להיפך, אם תדייק היטב בדבריו תראה שהמקרה שלנו דומה לנושא של פתח שהובא באיסור שאסר שם מדינא, רק לגבי חדר אפל שהודלק בו נר כתב שהוא הנהגה לבעל נפש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל