לתרומות לחץ כאן

עדיפות לקרובי משפחה בצדקה

שלום רב
לאשתי יש בגדים שאינם צריכה, והיא מעבירה אותם בקביעות לגמ"ח, בד"כ מעבירה לדודה שלה שכפי הנראה לוקחת מזה חלק לעצמה ולבנותיה, ואת השאר מעבירה לחברות שרוצות וכד', בפשטות לכולם יש גדר של נזקקים כנשות אברכים וכד', אך לא בדקנו לכל אחד מאזן כלכלי…..
אפשרות שניה להעביר לגמ"ח בשכונה.
השאלה מה עדיף
מצד אחד הדודה היא קרובו והיא קודמת, ומצד שני הרוב מגיע בסוף לעניי עיר אחרת [הדודה מעיר אחרת], ואילו כנגד זה יש גמ"ח מהשכונה שמן הסתם רוב המשתמשים הוא מהשכונה.
עוד נקודה שיכול להיות שמי שמתשמש כאן בבגדים בשכונה יותר נזקק מהדודה או מחברותיה, אך אין זה הכרח גמור [איני יודע איזה סוג משתמשים בגמ"ח הנ"ל]
בברכת בתורה ובתודה מראש

תשובה:

שלום רב

לדעתי עדיף לתת לדודה משתי סיבות: ראשית מה שאמרו עניי עירך קודמים זה לא דוקא גיאוגרפי.. יש קדימה לבני משפחה! עד כדי כך שבמצבים מסויימים כשיש לעני קרוב עשיר, הקופה של צדקה פטורה מלדאוג לו וכופים את הקרוב לפרנס אותו, וכלשון חז"ל "הקרוב קרוב קודם", כך שודאי יש קדימה לבני משפחה מסתם אנשים גם אם הם גרים בשכונה. ראה על כך בערוך השולחן סי' רנב סעי' יג. ב. באופן פרקטי, נשמע שהבגדים יבוא באופן יותר בטוח לשימוש בצורה בה הדודה מחלקת אותם, ולא כשנותנים שקית מרוכזת לגמ"ח יחד עם עוד עשרות חבילות כאלו ולא תמיד הם מצליחים להשתלט על הכל ולטפל וכו'…

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. עיקר השאלה היתה מצד שהדודה לוקחת רק חלק מהבגדים והשאר עובר לאנשים שאינם קרובים ואינן עניי השכונה. ואילו באופציה השניה אף דלא עובר לקרובה כלל, אך מ"מ הכל בפשטות הולך לעניי השכונה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל