לתרומות לחץ כאן

קידוש על יין או מיץ ענבים?

שלום

א. האם יש עדיפות לעשיית קידוש והבדלה על יין מאשר על מיץ ענבים?

ב. בנין שיש בכניסה אליו מצלמות המופעלות ע"י חיישנים (כלומר שמזהים שכשמגיע אדם יש לצלם), האם מותר להכנס אליו בשבת? ואם נכנס האם הוי ממש חילול שבת?

תודה !

תשובה:

שלום רב

  1. יש עדיפות ליין על פני מיץ ענבים, ואפילו הוא מיץ ענבים טבעי 100% ללא תוספות, ראה מגן אברהם סי' רעא ס"ק ד. אולם ברור שמי שקשה עליו שתיית יין לא יצער עצמו אלא יקח מיץ ענבים. כמו כן יש לדעת שלגבי מיץ ענבים שמוסיפים לו חומרים משמרים המונעים תסיסה וכדומה, דעת הגרי"ש אלישיב שברכתו שהכל! כיון שאינו יכול להעשות יין, ואף שרבים חלקו עליו בזה, לכתחילה המהדר לקחת מיץ ענבים ללא תוספות הרי זה משובח. במקביל ניתן לשים בכוס שליש יין ולהוסיף עליו שני שליש מיץ ענבים רגיל [עם תוספות] באופן זה נחשב שמקדשים ביין ממש, וכפי שהיה נהוג בימי קדם למזוג את היין במים [אבל במים אין ראוי למזוג בזמנינו כיון שהדבר רק מקלקל את טעמו של היין ולא משביחו, ראה שבות יצחק הל' פסח בשם הגרי"ש אלישיב].
  2. בענין זה כתבנו פעמים רבות באתר ראה כאן.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. רציתי להעיר-
    זה סעיף קטן ד' במג"א רע"א. (ד) והא דתניא: ע' זוהר יתרו ע' קנ"ז וז"ל בעי' לסדר פתורי' בליליא דשבתא בנהמא ובמזוני רי"א אפילו ביומא דשבתא נמי עכ"ל:
    אני לא רואה שם שום אזכור ליין או מיץ ענבים
    ואגב, מה המקור לכך שאפשר להוסיף שני שליש מיץ ענבים על שליש יין? אם זכור לי נכון ראיתי פעם בתשובות שמופיעות במשנ"ב מהדורת דרשו – שכדי שייחשב יין צריך שכל הרוב רביעית שיוצאים בו י"ח יהיה יין נטו.
    אודה לתשובות.

  2. מגן אברהם רעב, ג.
    על כך שניתן למזוג יין במיץ ענבים בשונה ממזיגה במים, ראה שבות יצחק פסח סי' י בשם הגרי"ש אלישיב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל