לתרומות לחץ כאן

שעון מעורר עם מנגינה בשבת

שלום רב לרבנים שליט"א
נשאלתי האם מותר לכוון מערב שבת שעון מעורר בפלאפון עם מנגינה שתעיר אותי לתפילה בבוקר.
וזה אשר השבתי שכתוב ברמ"א בסימן רנ"ב ס"ה להתיר. וז"ל: "מותר להעמיד כלי משקולת שקורין זייגע"ר מערב שבת, אע"פ שמשמיע קול להודיע השעות בשבת, כי הכל יודעים שדרכן להעמידו מאתמול". ויש שהעירו על דברי שכל ההיתר זה רק כשעושה רעש כדי להתעורר ולא במנגינה. וכן מצאתי בפס"ת בסימן רנ"ב אות ז שכתב להחמיר בזה. וז"ל: ששעונים אשר משמיעים קול שירה וזימרה, אין להשתמש בהם בשבת משום זילותא דשבתא ואוושא מילתא, ואפילו כיוון אותם מער"ש. ובהערה 55 מביא שהמקור לאיסור זה נלמד מספר שלחן הטהור לענין שעון אשר בכל שעה עגולה נשמע ממנו קול שיר נעים שיש להחמיר ולא להעריכו מער"ש.
אבל נראה לי עדיין שמעיקר הדין הדבר מותר דהוי גרמא בהשמעת קול שהוא איסור דרבנן, שמותר בכל ענין. ואין לאסור דבר זה משום זילותא דשבתא כי מדינא אין איסור בצלצול הפעמון שקולו ברעש והמולה לעורר הישן, שהדבר מותר בשבת כדאיתא בעירובין דף קד ע"א בדין מיארק. ופירש רש"י שם, "וכיוון דלהקיץ הוא לא בנעימה ובנחת נשמע שהרי קול נעים מרדימו והולך". היה אפשר לומר שדווקא כשאין מנגינה מותר. ואולי אפשר לדחות שכל האיסור לעשות כדבר הזה הוא רק בשבת אבל אם הכנתי הכל מער"ש הדבר מותר, ואין בזה זילותא דשבתא. עיין חזו"ע שבת ה עמוד רס"א -רסב.
מהי דעת הרבנים שליט"א?
בברכה,
ויקטור בוחניק רחובות:

תשובה:

שלום רב

דבריך תמיד נעימים ומלאי טעם, אלא שנראה שלא כל כך התייחסתם לטענות שהזכירו האוסרים, גם הם דיברו על מוכן מאתמול, והביאו ראיות משעונים שנעשים מאתמול, וכמקורו בשלחן הטהור. אלא שבאמת הדברים תמוהים, אינני מבין כל חילוק בין שעון שמצלצל בצלצול הישן והטוב לזה שעושה מנגינה כיון שהיום כולם רגילים בזה ומבינים שזה שעון מעורר, ונדמה לי שמנהג העולם להקל בזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל