לתרומות לחץ כאן

איסוף שתן לצורך בדיקה – בשבת

שלום,
רציתי לדעת אם מותר לכתחילה לעשות בדיקת 'איסוף שתן' בשבת,
כי אולי זה ענין של רפואה בשבת, או הכנה משבת לחול, או סיבות אחרות.
(לדברי האחות בקופ"ח – בד"כ אנשים שצריכים לעשות את הבדיקה עושים אותה בשבת כי זה מצריך להיות בבית ואז אפשר לתת אותה למעבדה ביום ראשון בבוקר,
הבדיקה היא איסוף לכלי במשך יממה.)
תודה.

תשובה:

שלום רב

לכאורה יש בענין זה בעיה של איסור הכנה משבת לחול, שהרי הבדיקה לא נעשית בשבת אלא ביום חול. כמו כן יש בזה בעיה של מוקצה, אסור לטלטל סתם בשבת כלי עם שתן, ההיתר קיים רק כאשר הרצון לסלק אותו מהבית שלא יפריע [גרף של רעי]. יש בזה גם בעיה של ביטול כלי מהיכנו, כאשר לוקחים כלי נקי בשבת וממלאים אותו בשתן ונעשה מוקצה. לטעמי זה גם קצת מרגיש לי חוסר בכבוד השבת…

שבת שלום.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. 1. מכין. איזה הכנה יש בשמירת חפץ במקום הראוי לו שלא יגנב שלא יתלכלך וכו' וכו'?
    2. מוקצה, יכול להשתין בכלי אחד והריק את תוכנו לכלי האיסוף.
    3. ביטול כלי הנה להגרש'ז אויערבך זצ'ל כלי המיוחד לכך כגון שקית המיועדת לזבל אין איסור זה. ובלא'ה יש מצב להתחיל רגע לפני שבת קדש עש 24 ש' אח'כ [אמנם הבדיקה פחות ברורה], וכדאי הוא לסמוך עליו בכה'ג.
    4. כבוד שבת כאשר מוכרז שזהו יום המנוחה שבו שייך להיות כבולים לבית!
    סוף דבר כל מי שעושה בדיקה לא נעימה זאת מיירי בצורך חולי או מניעת חולי ואיך נחמיר עליו.
    אשמח מאד מאד לקבל תגובה על שיקולים אלו שהנחוני בעבר {בהסכמת רב מהמחמירים ביותר בכל ענין בעולם}

  2. 1. עצם השמירה הזו היא הכנה רבתי, אם לומר אני הולך לישון כדי שיהיה לי כח בערב זו הכנה, אז לבצע פעולה כל כך מסובכת זו לא הכנה? תמהני.
    2. אמרתי שאת זה ניתן לפתור.
    3. ההצעה שנתת סותרת את הצעתך לגבי המוקצה.
    4. לא הבנתי את דבריך.
    כיון שניתן לפתור בעיה זו עם קצת טירחה גם בימי השבוע לא הבנתי מה הצורך הקריטי לעשות זאת בשבת.

  3. היסוד שלי הוא לא להסתכל על שמירת השתן כפעולה אלא להסתכל על זה כשמירה על חפץ כמו שמירה על כל חפץ אחר שיש בבית. בדרך כלל אנשים מפקירים את השתן שלהם ויש מצבים כגון הא שאנשים לא מפקירים את השתן ושומרים עליו שלא יאבד.
    וממילא איני רואה בזה שום פגם בכבוד השבת באשר אינו עושה שום פעולה , גם אין כאן דבר מסובך חוץ מהנחת חפץ סטנדרטי במקומו. [אגב לדעתי האישית מותר לשמור שאריות חלה מסעודת שבת ישר לפריז'ר אף שכל כוונתו הוא שיהי' ראוי ליום שלישי כיון שהפעולה היא שמירה ולא הכנה],
    בנוגע ל 3 הנה אותו כלי ביניים שודאי יריק את תוכנו לא שייך בי' ביטול כלי כי ברגע הקרוב ירוקן.
    טכנית בפרט לנשים שיוצאות לעבודה ביום חול מאד קשה לאסוף אז להסתובב ברחוב ולגלות במקום העבודה שעושים את הבדיקה הזאת ואצלם אינו קצת טירחא כי אם טירחה גדולה ועצומה עד שמעדיפות לוותר על הבדיקה הזאת אם אפשר לבדוק את באולטרה סאונד ובדיקת דם וכדו'.

  4. בעיני דבר שמעצם מהותו מיועד להשלכה, וכל השמירה שלו היא לצורך הבדיקה נחשב הכנה, אבל אין לי ראיה לדברי.

  5. בס"ד
    שלום
    עכשיו ראיתי את הדיון מלפני כמה שנים
    לגופם של טענות אינני יודע עכשיו לדון אבל לא זכר שר את דברי השש"כ במהדורה החדשה בפרק ל"ג הלכה כ"א וז"ל "מי שצריך לעשות בדיקה של שתן שיאסף במשך יממה שלמה, וקשה לו לעשות זאת ביום אחר בשבוע, מותר לאסוף את השתן של יום השבת" הלכה זאת הובאה בשם הגרש"ז אוירבעך והמח"ס נשמת אברהם מעיד שהלך עם הגר"י נויברט זצ"ל לגרש"ז על דבר זה והתיר אף למי שאיןתו צורך של סכנה אלא סתם צריך לעשות בדיקה.
    שם בהערות דן בעיקר מצד נולד, נראה שלא מטריד אותו הכנה כיוון שהוא אוסף לשם איסוף, ולאחר מכן הולך ובודקת

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל