לתרומות לחץ כאן

מנהגים ונוסחאות תפילה לספרדים בארץ ישראל

בני עדות המזרח נהגו והתפללו לפי שיטת בא"ח והמערב נהגו והתפללו לפי שיטת חיד"א עד לבואו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל ששינה את המנהגים ואת נוסחאות התפילה,
1. לפי מה נהגו עדות המזרח לפני בא"ח? האם בא"ח פשוט המשיך את המנהגים ונוסחאות התפילה הקיימים?
2. האם לפני רב עובדיה יוסף זצ"ל היו עדות שנהגו על פי רב יוסף קארו? או שהרב היה הראשון שהנהיג את השיטה?
תודה

תשובה:

שלום רב

הרעיון שעומד מאחורי פסיקתו של הגר"ע יוסף שיש ללכת בכל דבר וענין אחרי הוראת השו"ע, גם כנגד מנהגי הקהילות השונות, הוא משום שכאן בארץ ישראל שנתקבצו ובאו מכל המקומות, ראוי שיהיה מנהג אחד, וכיון שבעל השו"ע הוא מרא דארעא דישראל יש ללכת אחרי פסיקותיו, ולעיתים אף אמר שגם לבני אשכנז ראוי היה כך לנהוג. כידוע רבים חלקו על הגר"ע יוסף בענין זה, ביניהם ידידו ורעו הגרב"צ אבא שאול בעל אור לציון ועוד מחכמי ורבני פורת יוסף. ומכל מקום אין מקום לשאול מה היה בדורות עברו ובארצות הפזורה, כיון שבזה אין חולק שהיו מנהגים שונים, מהם על פי קבלה וכו' וכפי שהנהיג הבן איש חי ועוד, וכל הנושא הוא בדור האחרון כאן בארץ ישראל.

קשה מאוד לדעת מה היה לפני החיד"א ובן איש חי, כיוןש הספרות היתה דלה מאוד והדברים לא היו מסודרים, ומכל מקום הוראותיהם התקבלו בזמנו בכל מקום, כך שלא כל כך משנה לנו מה היה קודם, בכל מקרה הוראתו של הגר"ע יוסף היה בה ביטול מנהגי הקהילות, ואעפ"כ הורה כן מהטעמים הנ"ל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל