לתרומות לחץ כאן

שוכר שאינו משלם שכירות בגלל שהמשכיר תובע אותו בבית משפט

אם שמעון שכר דירה מראובן כשהוא נשוי עם 2 ילדים, ושמעון משלם כל חודש בזמן, אולם ראובן רוצה להוציאו מכיון שלשמעון נולדו עוד 2 ילדים בטענה שהבית צר מלהכיל ולא ראוי לגור בבית 2 חדרי שינה וסלון למשפחה בת 6 נפשות, אולם שמעון טוען שהוא מכבד את ההחלטה אך כמובן שיחפש בית אחר להתגורר בו, ומכיון שאישתו ילדה באותו שנה את הילד הרביעי וגם בנוסף לא מצא דירה כאוות נפשו המשיך להישאר בדירה וכמובן לשלם לבעל הבית את השכירות (ואף העלה קצת את השכירות במחיר שהסכימו עליו) אולם ממשיך בחיפוש דירה אחרת.
והנה יום אחד להפתעתו הוא מוצא מכתב בדואר מהבית משפט שראובן תובע אותו למשפט כדי שייצא מהדירה, וכמובן ששמעון לא יכול לעזוב עד סוף החודש אז הוא לקח גם כן עורך דין שייצג אותו בבית המשפט, וכמובן שבזמן הזה הוא לא משלם לבעל הבית מכיון שזה חוק המדינה (ניו יורק).
ובאחד הימים לאחר שלושה חודשים מגיע ראובן לבית שמעון ומתחיל לצעוק ולאיים שהוא יפרסם ששמעון גנב מכיון שהוא יושב בדירה בלי לשלם לו, ושמעון טוען מה לך כי תלין והלא אתה הלכת לבית המשפט ותבעת אותי ועכשיו אני משלם לעורך דין וגם כפי החוק אסור לך לקחת את הכסף כל עוד אתה לא מבטל את התביעה, ומדוע תבוא אלי בטענות כאילו אני גזלן?!
בקיצור.. ראובן רוצה להסיר את התביעה בתנאי ששמעון ישלם לו על השלושה חודשים למפרע.
ורציתי לשאול:
1) האם שמעון צריך לשלם לו את ההפרש של השכירות אחרי ניקוי הוצאות העורך דין?
2) האם שמעון לא חייב בכלל לשלם כי זה חוק המדינה?
3) האם שמעון יכול לתבוע במהלך התביעה הנוכחית את ראובן על הוצאות המשפט אפילו שהוא לא משלם לו את השכירות כרגע?

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

מוזר לי מאוד שיהיה חוק כזה שאם תובעים בבית משפט השוכר פטור מלשלם דמי שכירות, נשמע כמו חוקי סדום. הייתי מציע לבדוק יותר ביסודיות. אבל, אם אכן יש חוק מוזר כזה, השוכר פטור מלשלם דמי שכירות. כמו כן, השוכר רשאי לתבוע הוצאות משפט, אם המשכיר פנה לבית משפט ללא רשות בית דין.

מקורות:

חוק כזה דינו כחוק הגנת הדייר שהסכימו הרבה פוסקים שהוא חל מדין 'דינא דמלכותא דינא' בקרקעות. עיין שו"ת אמרי יושר ח"ב סי' קנד, שו"ת ציץ אליעזר ח"ה סי' ל, משפטי שאול סי' מח ופד"ר תיק 1228/תשי"ד. ובמחלוקת הפוסקים השוכר נחשב למוחזק. עיין כללי תפיסה להנתיבות אות כב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל