לתרומות לחץ כאן

בישולי עכו"ם במחלל שבת / נגיעת מחלל שבת ביין

בסד
שלום רב
1. האם מותר לאמא /אבא שלי שלא שומרים תורה ומצוות לצערי הרב , לנגוע בידם בתירוש שאני מקדשת ומבדילה עליו , בשמן חנוכה ? והאם מותר להם להרים את התירוש בידם ולהעבירו למקום אחר למרות שלא שומרים שבת ? האם התירוש הופך לנסך חלילה ?
2. האם מותר לאימי שלא שומרת שבת , לבשל עבורי ? האם מותר לה לעזור לי בבישולים לשבת קודש הכוונה : לחתוך ירקות , להדליק אש לכבות אש וכל פעולות הבישול ?
תודה.

תשובה:

שלום רב

  1. כאשר המיץ ענבים או היין פתוח והם מרימים אותו זו אכן בעיה, הייתי ממליץ להשתמש בבקבוקי מיץ ענבים קטנים ולסיים את הבקבוק בכל שבת.
  2. יש מחלוקת אחרונים לגבי בישול של מחלל שבת בפרהסיה, לכתחילה עדיף שתהיי שותפה בהכנת המאכל ולא ישעה כולו על ידי האמא, אולם בדיעבד יש להקל אפילו אם האמא עשתה הכל לבד.

יש להזהר מאוד שההורים לא ידעו מהקפדות כאלו! שלא יעלבו חלילה וזה הכי חמור!

מקורות:

  1. ראה שו”ע יו”ד קכד, יא וברמ”א שם סעי’ יח.

2. נחלקו האחרונים בדין בישול של מחלל שבת בפרהסיא האם הוא המאכל אסור באכילה כמו בבישול גוי, ויש להקדים שיש שני טעמים למה אסרו בישולי גויים או משום שחוששים שמא יערבו בתוך התבשיל מאכל אסור (גם אם האדם יודע שכל המוצרים כשרים המאכל אסור), או משום שלא רצו שיתחברו ביחד ויבואו להתחתן איתם, ולכן אסרו בישול גויים, ועכשיו יש לדון מה הדין בישראל מומר שמחלל שבת בפרהסיא האם הבישול שלו אוסר באכילה כגוי או לא, ועיין בפתחי תשובה יורה דעה סימן קי”ג ס”ק א שכתב בשם ספר תפארת למשה שהדבר תלוי בשני הטעמים הנ”ל שלפי הטעם שאסור משום שחוששים שמא יערב דבר שאסור באכילה, אם כן אסור לאכול גם ממאכל שבישל אותו ישראל שמחלל שבת בפרהסיא אבל לפי הטעם השני המאכל מותר, ועיין בפרי מגדים או”ח סימן שכ”ח שדעתו שבישול ישראל מומר אסור וכ”ד ר’ שלמה קלוגר בספר טוב טעם ודעת וכ”ד המהר”ם שיק ביו”ד סימן רפ”א אמנם החת”ס בהגהות על השו”ע מיקל בישראל מומר ולענין הלכה כתב בספר כף החיים בסק”א שבדיעבד יש להקל, ועיין באג”מ יו”ד סימן ח”א סימן מ”ו שנוטה קצת כדעת המקילים.

ולכן נתבאר שלכתחילה צריך להחמיר ולא לאכול מאכל שבישל ישראל מומר אבל בשעת הדחק יש להקל.

 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. בסד
    תודה רבה על התשובות.
    רציתי לדעת :
    1. מדוע תירוש מפוסטר שנגע בו חילוני דינו כיין נסך שאינו מבושל למרו ש א. זה תירוש ולא יין. ב. הוא מבושל על ידי פיסטור. ג. החילוני אינו מוזג חלילה את התירוש אלא רק שם אותו על השולחן וכדומה.
    והאם בקבוק תירוש סגור בפקק מתכת רגיל מותר לטלטל על ידי חילוני ?
    אף פעם לא נתקלתי בבקבוקי תירוש קטנים בעלי כשרות שמתאימה לי.

  2. מיץ ענבים דיני כיין. פיסטור אינו בישול מלא ומכאן הדיון. נענוע בקבוק פתוח החמירו בו כמו מזיגה. בהצלחה. שוב, את יכולה לסמוך על הדעות שהקלו בפיסטור, על אחריותי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל