לתרומות לחץ כאן

יין נסך ביין מבושל

שאלה:

בפורים יש לנו אורחים לא דתיים מה ניתן לעשות עם בעיית יין נסך? האם יין מבושל באמת יכול לפתור את הבעיה?

תשובה:

בהחלט, תדאגו לכך שהיין יהיה מבושל [לא מפוסטר שזו כבר מחלוקת אם מועיל, כיון שהרעיון של יין מבושל ושיעורו כמובא בראשונים, הוא שנחסר מחמת הבישול וזה רק ברתיחה גמורה].

מקורות:

יין מבושל שהורתח והתמעט על ידי הרתיחה מותר למוזגו על ידי גוי, כמבואר בשו”ע קכג סעי’ ג. יין מפוסטר, דעת הגר”ע יוסף בהערות לס’ נשמת אברהם שאין בו איסור, וכ”כ בשו”ת שבט הלוי ח”ב סי’ נא, ובשו”ת אגרות משה יו”ד ח”ב סי’ נב. אולם בשו”ת מנחת שלמה ח”א סי’ כה כתב, שהואיל והפיסטור אינו ברתיחה גמורה וכל תועלתו אינו אלא להמית את החיידקים אין דינו כיין מבושל, וכך הסכים הגרב”צ אבא שאול בספרו אור לציון ח”ב סי’ כ, וכן דעת הגרי”ש אלישיב, כמובא בקובץ תשובות ח”א סי’ עה. וטעמו, משום שהפיסטור אינו ענין לעצמו אלא חלק מהליך עשיית היין, וכיון שהטעם שהקלו בזה הוא משום שיין מבושל אינו מצוי, לא שייך טעם זה לענין פיסטור הנעשה בכל יין בזמנינו. כך שלמעשה צריך לדעת אם היין מבושל או רק מפוסטר.

 

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. אדרבה אולי גם עדיף ככה ספציפית לפורים. הגמרא מספרת לנו שאין אדם בעולם שיודע להגיד לשה"ר יותר טוב מהמן. ואחד מהדברים שהמן אמר לאחשורוש זה שהיהודי מזלזל במלך. והראיה אם יפול זבוב לכוס של היהודי הוא יוציא את הזבוב וישתה את היין אבל אם אתה המלך תיגע בכוס שלו הוא ישפוך את היין ולא ישתה אותו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל