לתרומות לחץ כאן

יין שנגע בו מחלל שבת

שאלה:

אבא שלי זכרו לברכה פעם מזג לי יין שאינו מבושל, ראוי לציין שלפני פטירתו הוא לא היה מתנגד נחרץ ואנטי דת, שכן לפעמים נטלתי לו ידיים ושמתי לו יד על הראש שיברך.
אבל באותו זמן שהוא מזג לי יין, איני יודע עד כמה הוא כיבד את הדת, וכשהוא מזג לי, הוא קלט שאני לא שותה ונפגע ממני ממש, לא ידעתי מה היה עלי לעשות, אז לא שתיתי.

תשובה:

יש שהקלו בשעת הדחק גדול שיש חשש עלבון, על פי הסברא שמחללי שבת בפרהסיה הם בדרך כלל תינוקות שנשבו, ומכל מקום אין צורך לעשות תשובה על כך, שכן שורת הדין היא ודאי שיינם יין נסך.

מקורות:

פסקו הידוע של החזון איש,הוא שאדם חילוני שלא קיבל כלל חינוך תורני מעולם נחשב תינוק שנשבה, ולכן יש שכתבו שמגעו אינו אוסר את היין, ראה שו"ת משנה הלכות תנינא ח"ב סי' לו, למעשה קשה מאוד להקל כך בזמנינו, ויותר נוקטים כך לחומרא, לחלל עליהם שבת לצורך פיקוח נפש וכדומה, אבל לחומרא נוהגים לחוש שאין דינם כתינוקות שנשבו כיון שהם מכירים ויודעים שיש יהדות וכו', ראה בזה בשו"ת תשובות והנהגות ח"ב סי' ת. אבל בשעת הדחק יש על מה לסמוך.

 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. נשמע מהשאלה שאדם כזה ודאי לא חילל שבת בפני כל עשרה בישראל ולפי מה שמבואר במסכת עירובין סט אינו נקרא מחלל שבת בפרהסיא ואם כן ניתן לשתות מיין שמזג,ובפרט שיש צירוף של כיבוד אב

  2. השואל כתב שלפני פטירתו הוא לא היה מתנגד נחרץ ואנטי דת,אז אני מניח שאדם כזה גם לפני זה, לא בטוח היה נוסע בפני כל עשרה.
    גם אנשים שהיו בצד החילוני של המתרס חלקם הגדול כן מכבד ברמה שלא היו נוסעים בשבת מול עיני אחד מגדולי ישראל

  3. אתה מערבב כאן, מי שמחלל שבת בפרהסיה בלי חשש, גם אם הוא לא מתריס כנגד אנשים אחרים מתוך נימוס הוא מחלל שבת בפרהסיה, רק מי שמאמין בליבו ומתבייש לחלל שבת בפני גדולים בגלל זיקה דתית כל שהיא, בגלל כבוד לרבנים כמייצגי דת וכו', זה כמובן משהו אחר. כאן מדובר באדם שבצעירותו ממש התריס וכו', ואחר כך התרכך ומוכן לקבל שיש אנשים דתיים, מכאן ועד להיות בוש במעשיו רחוקה הדרך…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל