לתרומות לחץ כאן

אח שאמר שאינו מכיר את אחיו וחוזר בו, האם יורש אותו

בס"ד

שלום וברכה לרבנים האתר דין שליט"א,

בשו"ע – חושן משפט הלכות נחלות סימן רפ וז"ל:
אמר שמעון: אין לוי זה אחי, ונטל לוי בחלק ראובן כמו שנתבאר, ואחר כך מת לוי, לא יירש שמעון ממנו כלום, אלא ראובן לבדו יירש השתות עם שאר נכסים אחרים שהניח לוי.

שאלה: אם שמעון היה יודע שלאביו היה בן אחר "לוי" במה"י שפעם אביו הודיע לו, ושמר הדבר ולא גילה לאף אחד עד שאחר שנפטר אביהם ראובן מצאו לוי ועתה בא לחלוק עם שמעון כל הנכסים. ומ"מ שמעון כפר בלוי ולא הכירו כאחיו, ולא כדין אחז נכסים שהיו מגיעים ללוי, ורק שמעון חלק עמו. ואחר כך כשמת לוי בא זה שמעון לטעון חלקו בנסכי לוי עם ראובן. פשיטא שאין לו כלום כמפורש בש"ע! אלא ששמעון טוען שידע על לוי לפני זה הרבה זמן, אלא הסיבה שלא גילה את זה קודם ואינו הודה כאשר ראובן הביאו כדי לחלוק כי כאשר אביהם גילה לו על קיום בן זה לוי במה"י הוא בעמצו נסע לשם כדי לבדוק הדבר וכשראה לוי הוא ראה שהוא היה גדול בעברות חמורות ובע"ז וכיון שכן לא היה מתנהג כיהודי רצה לסלקו מן הכל כמו שנמצא בש"ע ח"מ סימן רפ"ג סעיף ב', ואע"פ שבסימן רפ"ב כתוב שלא להעביר נחלה ממי שראוי לירש סמך על עצמו כי שם ברפ"ב מדובר על מי שעוד נחשב אחיך אבל זה לגמרי כבסימן רפ"ג ולכן לא רצה שתגיע לו כלום. וגם נוסף לזה היות לוי כבר חולה ולא היה נראה שיכול לחיות הרבה, לא רצה שירש כי אם היה ירש בודאי היה מבזבז כל הנסכים בדברים בטלים במיוחד שהיה יודע שלא היה לו הרבה זמן לחיות ורצה "ליהנות" מן החיים קודם שילך לעלמו.

ועל זה אנו שואלים האם עתה שגילה מדוע לא גילה שאמת שהוא אחי שלו גם כן, ומדוע לא הודה לראובן -ושיש לו ראיות כי לא התנהג כיהודי לוי, יש לו חלק בנסכי לוי? או נאמר כיון שהגיד שוב אינו חוזר ומגיד? (ולכן לא מגיע לו כלום)

תודה ברכה והצלחה,

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

בשו"ע לא כתוב ששמעון לא יורש את לוי בגלל שאמר שלוי אינו אחיו. אדרבה כתוב ששמעון יורש את לוי בשווה עם ראובן בשאר נכסים של לוי. ורק אותו שתות שקיבל לוי מירושת אביהם חוזרת לראובן משום ששמעון כבר קיבל שתות שהיה אמור להגיע ללוי.

הרי ששמעון אינו מפסיד כלום בגלל האמירה שלו שלוי אינו אחיו. כך שכל השאלה לא מובנת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל